Název:
Návrh parkovací brzdy pro vozidla poháněná elektromotorem
Překlad názvu:
Design of a parking brake for vehicles powered by an electric motor
Autoři:
Kolčava, Jiří ; Prokop, Aleš (oponent) ; Řehák, Kamil (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá problematikou z oblasti západkových parkovacích brzd, konkrétně mechanismem ovládání. Stěžejním prvkem práce byl konstrukční návrh tohoto mechanismu, který převádí rotační pohyb elektromotoru na translační pohyb ovládacího členu umožňující zasunutí a vysunutí západky ze západkového kola. Rešeršní část popisuje hlavní součásti mechanismu a popis jednotlivých druhů ovládání. Následuje vyhotovení čtyř koncepčních návrhů a výběr optimálního řešení metodou vážených koeficientů. Konstrukční část obsahuje analytické pevnostní výpočty zvoleného koncepčního návrhu včetně řešení kinematiky mechanismu. Tato část se věnuje i rozboru točivého momentu od aktivační pružiny v závislosti na natočení klikového mechanismu a následné optimalizaci elektromotoru. V závěru jsou analytické pevností výpočty vybraných konstrukčních celků ověřeny MKP analýzou pro potvrzení funkčnosti mechanismu.
This diploma thesis deals with issues in the field of latch parking brakes, specifically the control mechanism. The key element of the work was the structural design of this mechanism, which converts the rotary movement of the electric motor into the translational movement of the control member enabling the latch to be inserted and extended from the latch wheel. The research part describes the main components of the mechanism and a description of individual types of control. This is followed by the creation of four conceptual designs and the selection of the optimal solution using the method of weighted coefficients. The structural part contains analytical strength calculations of the chosen conceptual design, including the solution of the kinematics of the mechanism. This part also deals with the analysis of the torque from the activation spring depending on the rotation of the crank mechanism and the subsequent optimization of the electric motor. In the end, the analytical strength calculations of selected structural units are verified by FEM analysis to confirm the functionality of the mechanism.
Klíčová slova:
klikový mechanismus; mechanismus ovládání; převodovka.; Západková parkovací brzda; šnekové soukolí; control mechanism; crank mechanism; gearbox.; Latch parking brake; worm gear
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/212331