Název:
Konstrukce kuželočelní převodovky pro těžké průmyslové aplikace
Překlad názvu:
Bevel gearbox design for heavy industrial applications
Autoři:
Škopec, Filip ; Vlašic, František (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Práce pojednává o problému kuželočelních převodovek na českém a zahraničním trhu, kde není nabídka v širším spektru požadovaných vlastností a specifikací. Hlavním cílem práce bylo navrhnout konstrukční řešení dvoustupňové kuželočelní převodovky pro důlní provoz pásového dopravníku s parametry: P=37 kW, n=1450 ot/min, i=20 a provoz v prašném prostředí. Na základě provedené analýzy současného stavu poznání, která se zabývala hlavními součástmi kuželočelních převodovek, vznikla čtyři koncepční řešení z hlediska uspořádání jednotlivých ozubených soukolí. Z jednotlivých porovnávání vhodnosti použití daných koncepčních návrhů byl vybrán návrh s tvarově upravenou skříní, který byl zpracován pomocí návrhových výpočtů a následně zkontrolován pevnostními výpočty. Výstupem této práce jsou zpracované výrobní výkresy hřídelí, kuželového a čelního kola a následně výkres sestavy kuželočelní převodovky. Součástí práce je i sepsaný obecný postup pro návrh kuželočelních převodovek, který může sloužit čtenářům jako návod. Vzniklý konstrukční návrh může tvořit základ pro finální produkt firem, které by se potenciální zakázkou zabývaly.
The thesis deals with the problem of bevel gearboxes on the Czech and foreign markets, where there is no offer in a wider range of required properties and specifications. The main goal of the thesis was to devise a design solution for a two-stage bevel gearbox for belt conveyor mine operation with parameters: P=37 kW, n=1450 rpm, i=20 and operation in a dusty environment. Based on the analysis of the current state of knowledge, which dealt with the main components of bevel gearboxes, four conceptual solutions were created from the point of view of the arrangement of individual gears. From the individual comparisons of the appropriateness of the use of the given conceptual designs, a design with a modified gear-case was selected, which was processed using design calculations and subsequently checked by strength calculations. The output of this thesis is processed production drawings of shafts, bevel and spur gear and then a drawing of the bevel gearbox assembly. The thesis also includes a written general procedure for the design of bevel gearboxes, which can serve as a guide for readers. The resulting construction design can form the basis for the final product of companies that would deal with a potential order.
Klíčová slova:
důlní provoz; kuželové kolo; Kuželočelní převodovka; postup návrhu; čelní ozubené kolo; bevel gear; Bevel gearbox; design process; mining operation; spur gear
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/211832