Název:
Pregraduální příprava učitelů chemie na vysokých školách ČR
Překlad názvu:
Pregradual study programmes of chemistry education at universities in Czech Republic
Autoři:
Bílková, Petra ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá pregraduální přípravou učitelů chemie na vysokých školách v České republice. Cílem práce je analyzovat současný stav přípravy učitelů chemie, konkrétně studijních plánů bakalářských programů Chemie se zaměřením na vzdělávání a navazujících magisterských programů Učitelství chemie pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství chemie pro SŠ. V teoretické části jsou shrnuty cíle pregraduální přípravy budoucích učitelů, poté jsou charakterizovány pedagogické kompetence učitelů, a specifické kompetence a dovednosti učitelů chemie, které souvisí s praktickou laboratorní činností. Praktická část popisuje metodologii práce při získávání a analyzování dat. Ve výsledcích deduktivní obsahové analýzy jsou porovnány studijní plány programů učitelství chemie, a jsou popsány rozdíly mezi nimi. Výsledky ukazují, jaké fakulty mají silnou oborovou a didaktickou složku a které mají silnější pedagogicko-psychologickou složku. Z těchto poměrů lze odhadnout, v čem budou zdatnější absolventi jednotlivých programů. Případně lze na základě porovnání upravit studijní plán pro další akreditaci. Klíčová slova pregraduální příprava; studijní plány; bakalářské studium; magisterské studium; výuka chemie; deduktivní obsahová analýzaBachelor's thesis deals with the pregradual preparation of chemistry teachers at universities in the Czech Republic. The aim of the thesis is to analyse the current state of preparation of chemistry teachers at selected universities, specifically the curricula of the Bachelor's programmes in Chemistry Oriented toward Education and Master's degree programme Chemistry for the 2nd level of Primary Schools and Teaching of Chemistry for Secondary Schools. In the theoretical part are summarized the objectives of the undergraduate preparation of future teachers, then characterises the pedagogical competences of teachers, and the specific competences and skills of chemistry teachers related to practical laboratory activities. The practical part describes the methodology of work in data acquisition and analysis. In the results of the deductive content analysis, the curricula of chemistry teaching programs are compared, and the differences between them are described. The results show which faculties have a strong branch and didactic component and which have a stronger pedagogical-psychological component. From these ratios, it is possible to estimate what the graduates of each program will be more proficient in. Alternatively, the curriculum can be adjusted for further accreditation based on the comparison....