Název:
Třída bez poražených - akční výzkum
Překlad názvu:
Gordon Model in Practice - an action research
Autoři:
Peřichová, Karolína ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem diplomové práce je závislost efektivity vyučování na komunikaci ve třídě. Těžištěm teoretické práce jsou myšlenky Thomase Gordona popsané v knize Škola bez poražených. Pojednává o tom, jak komunikace mezi učitelem a žákem ovlivňuje výchovně-vzdělávací proces, a nabízí komunikační metody k zefektivnění vyučování. V teoretické části se zaměřuji na různé přístupy v komunikaci s žáky a jejich vliv na motivaci k učení. Východiskem teoretické práce jsou výchovně-vzdělávací cíle dané českým školským zákonem. Otázkou po naplňování těchto cílů se dostaneme ke Gordonovým metodám efektivní komunikace založené na přijímajícím postoji vůči žákům, podepřeným teorií humanistické psychologie zastoupené Carlem Rogersem. Tyto metody porovnávám s další pedagogickou literaturou věnovanou výchově. V praktické části analyzuji vybrané výukové situace popsané v mém učitelském deníku, kam jsem zaznamenávala situace z praxe, v níž jsem se snažila používat Gordonovy metody efektivní komunikace a respektující přístup k žákům. Formou metareflexí jsem následně hledala odpověď na otázky, jak ovlivní používání uvedených metod osobnost učitele a proces vyučování, zda se uvedené metody dají využít i k budování vztahů mezi žák, popřípadě lze-li tento model přenést do jiných skupin mimo třídu. Nakonec jsem popsala, jak...The topic of the thesis is the impact of classroom communication on teaching effectiveness. The theoretical work focuses on the ideas of Thomas Gordon, as described in his book Teacher Effectiveness Training where he discusses the impact of teacher-pupil communication on the educational process and offers communication methods to increase teaching effectiveness. In the theoretical part, I focus on various approaches to communication with pupils and their influence on the motivation to learn. The education objectives as stipulated in the Czech Education Act are the starting point for the theoretical work. The question of how these goals are met leads to Gordon's effective communication methods. These are based on an accepting attitude towards students and supported by the theory of humanistic psychology represented by Carl Rogers. I compare these methods with other pedagogical literature on education. In the practical part, I analyse selected teaching situations as described in my teacher's diary where I recorded real-life situations in which I tried to apply Gordon's effective communication methods and a respectful attitude towards pupils. In follow-up meta-reflections, I discussed how using these methods affects the teacher's personality and the teaching process, whether these methods can also be...
Klíčová slova:
efektivní vyučování; klima školní tříd; komunikační bloky; přijímající postoj; reflektivní deník; vztahy ve třídě; an accepting attitude; communication blocks; effective teaching; reflective diary; relationships in the classroom; school classroom climate