Název:
Hyperpronační postavení nohy u studentů klasického tance
Překlad názvu:
Hyperpronated position of the foot in students of classical dance
Autoři:
Vacíková, Alexandra ; Herbenová, Alena (vedoucí práce) ; Marenčáková, Jitka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cíl: Cílem této bakalářské práce je zjistit četnost hyperpronačního postavení nohy mezi studenty klasického tance a porovnat, jak se toto postavení nohy mění v závislosti na délce studia na taneční konzervatoři. Dále byla porovnávána změna calcaneálního úhlu v závislosti na délce studia a četnost valgózního postavení calcanea. Metodika: Probandy v této práci byly studentky taneční konzervatoře v Praze ve věku 11-20 let. Studentky byly rozřazeny do tří skupin na základě ročníku studia. Skupina 1 byla složena z 1. a 2. ročníku, skupina 2 z 4. a 5. ročníku, skupina 3 ze 7. ročníku. Stav hyperpronace byl vyhodnocen pomocí Navicular Drop testu. Dále proběhlo měření calcaneálního úhlu goniometrem a vyšetření polohy calcanea aspekcí. Probandky, u kterých byla vyhodnocena hyperpronace pomocí Navicular Drop test, dostaly k vyplnění dotazník, který se věnoval jejich povědomí o špatném postavení nohy. Četnost hyperpronace byla statisticky hodnocena Chí- kvadrát testem a četnost valgózního postavení calcanea byla analyzována Fisherovým exaktním testem. Porovnání změn hyperpronace dle Navicular Drop testu a velikosti calcaneálního úhlu bylo testováno jednofaktorovou ANOVA. Výsledky: Jediným statistickým významným výsledkem na 5 % hladině byla četnost valgózního postavení calcanea, která se vyskytovala u 60 %...The main objective: The aim of this bachelor thesis was to find out the frequency of foot hyperpronation among the students of classical dance and to compared how this foot position changes depending on length of study at dance conservatory. Secondary objectives were to compare size of calcaneal angle depending on length of study at dance conservatory and to find out the frequency of valgus position of calcaneus. Methods: Participants in practical part of this thesis were female students of dance conservatory in Prague aged between 11-20. Students were divided into three groups based on the year of study. In group 1 were students from the 1st and the 2nd grade, in group 2 were students from the 4th and the 5th grade, in group 3 were students from the 7th grade. Hyperpronation was evaluated by the Navicular Drop test. Calcaneal angle was measured by the goniometer and the position of calcaneus was evaluated by aspection. Participants who were evaluated as hyperpronators, received to fill in questionnaire which was focused on whether they are aware of the wrong position of the foot. Frequency of hyperpronation was statistically verified by the Chi-square test and frequency of the valgus position of calcaneus was tested by the Fisher exact test. Comparison of hyperpronation, evaluated by the Navicular...