Original title:
Vplyv retro marketingu na spotrebiteľské správanie a jeho využitie na trhu potravín v Českej republike
Authors:
Balážová, Soňa Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá spotřebitelským chováním na potravinářském trhu retro produktů. Cílem diplomové práce je navrhnout marketingová doporučení pro subjekty na trhu potravin v České republice, s ohledem na využití retro marketingu. K naplnění cíle je třeba identifikovat faktory, které ovlivňují chování spotřebitele. Data pro primární výzkum jsou získána pomocí kvalitativního a kvantitativního výzkum. Kvalitativní výzkum je realizován hloubkovými rozhovory (n = 20) a kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření (n = 357). Z výsledků vyplývá, že většina českých spotřebitelů pojem retro marketing nezná. Retro produkty nakupuje pouze polovina z nich. Pocity, které u retro produktů prožívají jsou pozitivní, převažuje nostalgie a radost. Nákup retro produktů nejvíce ovlivňuje značka produktu, vzpomínky spotřebitele a kvalita. Spotřebitelé také kladně hodnotí, když firma odkazuje na svoji historii. Také je zaujme reklama směřovaná do minulosti, díky které si zavzpomínají na staré časy. V závěru práce jsou navržena doporučení pro podnikatelské subjekty, které vedou ke zvýšení zájmu o retro produkty, přispívají ke zvýšení loajality zákazníků směrem k firmám, což má za následek zvýšení tržeb podnikatelských subjektů.The diploma thesis deals with consumer behavior in the food market of retro products. The aim of the thesis is to propose marketing recommendations for the food market in the Czech Republic with regard to the use of retro marketing. In order to fulfil the objective, it was necessary to identify the factors influencing consumer behaviour. The data for the primary research were obtained by means of qualitative and quantitative research. Qualitative research was conducted via in-depth inter-views (n = 20) and quantitative research by questionnaire survey (n = 357). The results show that most Czech consumers are not familiar with the concept of retro marketing. Only half of them buy retro products. The feelings they experience with retro products are positive and are dominated by nostalgia and joy. The purchase of retro products is mostly influenced by the brand of the product, the consumer's me-mories and the quality. Consumers are also positive when a company refers to its history. They are also attracted by a re-clamation directed to the past, which makes them reminisce about the old days. The thesis concludes by proposing recommen-dations for businesses that leadto an increase in interest in retro products, contri-bute in increasing customer loyalty towards the companies, resulting in an increase in the business entities' sales.
Keywords:
consumer behaviour; emoce v marketingu; emotions in marketing; food; nostalgia; nostalgie; potraviny; retro marketing; spotřebitelské chování