Název:
Předpoklady a geneze marxistické ikonologie
Překlad názvu:
Origins and genesis of Marxist iconology
Autoři:
Johanidesová, Tereza ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Kroupa, Jiří (oponent) ; Rakušanová, Marie (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem předkládané dizertační práce je postihnout základní předpoklady, genezi a hlavní charakteristiky marxistické ikonologie, která se zformovala jako svébytný interpretační přístup v prostředí českého dějepisu umění začátkem 60. let 20. století. Marxistickou ikonologii zde pojímám jako zastřešující název pro společné metodologické tendence a interpretační strategie úzce provázané skupiny historiků umění působících na tehdejším Ústavu pro teorii a dějiny umění Československé Akademie věd. Práce sleduje čtyři hlavní tematické linie, které lze považovat z hlediska formování metody marxistické ikonologie do podoby, kterou získala v 60. letech, za klíčové. První sledovanou perspektivu představují ikonografické a ikonologické tendence. Nastíněny jsou dějiny pojmů ikonografie a ikonologie a její hlavní světoví reprezentanti s důrazem na první polovinu 20. století, v návaznosti na to jsou dále sledovány zpočátku ikonografické, později i ikonologické tendence v českém dějepisu umění 20. století. Důraz je kladen nejenom na postihnutí způsobů pojetí ideového výkladu ale i na tradici chápání pojmů ikonografie/ikonologie v českých dějinách umění. Druhou linií, kterou práce sleduje z hlediska formování marxistické ikonologie, je samotná přítomnost marxismu a marxisticko-leninského diskurzu v uměleckohistorických...The aim of this dissertation is to describe the basic assumptions, genesis and main characteristics of Marxist iconology, which emerged as a distinctive interpretative approach in the environment of Czech art history in the early 1960s. Here I conceive of Marxist iconology as an umbrella term for the common methodological tendencies and interpretive strategies of a closely interrelated group of art historians working at the then Institute for Theory and History of Art of the Czechoslovak Academy of Sciences. The thesis follows four main thematic lines that can be considered crucial in terms of shaping the method of Marxist iconology into the form it took in the 1960s. The first perspective pursued is represented by iconographic and iconological tendencies. The history of the notions of iconography and iconology and its main world representatives are outlined, with an emphasis on the first half of the 20th century, followed by an examination of initially iconographic and later iconological tendencies in 20th century Czech art history. Emphasis is placed not only on the ways of conceptual interpretation but also on the tradition of understanding the concepts of iconography/iconology in Czech art history. The second line that the thesis follows in terms of the formation of Marxist iconology is the very...
Klíčová slova:
Ikonologie|marxismus|strukturalismus|metodologie dějin umění|historiografie dějin umění|socialistické dějiny umění|české dějiny umění|duchové dějiny|Jaromír Neumann|Karel Stejskal|Rudolf Chadraba|Josef Krása|Max Dvořák|Erwin Panofsky|Hans Sedlmayr|Aby Warburg; Iconology|Marxism|structuralism|methodology of art history|art historiography|Socialist art history|Czech art history|spiritual history|Jaromír Neumann|Karel Stejskal|Rudolf Chadraba|Josef Krása|Max Dvořák|Erwin Panofsky|Hans Sedlmayr|Aby Warburg