Název:
Diagnostika pravopisu žáků 3. a 5. ročníku ZŠ a faktory ovlivňující úroveň ortografických dovedností
Překlad názvu:
Diagnosis of spelling of 3rd and 5th grade elementary school students and factors influencing the level of orthographic skills.
Autoři:
Dolníková, Věra ; Felcmanová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná rigorózní práce navazuje a rozšiřuje diplomovou práci autorky textu s názvem Písemné projevy žáků 3. a 5. ročníků v diagnostických diktátech (Dolníková, 2017). Práce se zabývá problematikou písemného projevu žáků chomutovského regionu. Výzkumná část 1 porovnává pravopisné dovednosti žáků různých typů škol a žáků se specifickou vývojovou poruchou školních dovedností. Stručně popisuje nejen základní etiologii potíží ve psaní, ale reflektuje i související vnější faktory, které mohou kvalitu písemného projevu ovlivnit, jako např. výuková metoda, lokalita či typ školy, socioekonomický status a nově se věnuje i distanční výuce, jako novému fenoménu doby. Pomocí kvantitativní metodologie posuzuje úroveň pravopisných dovedností výzkumného vzorku ve dvou rozdílných diagnostických testech (Novák, 2002 a Caravolas & Volín, 2005). Sleduje rozdíly v úrovni zvládání pravopisu jednotlivých typů tříd, resp. škol. Výzkum také porovnává pravopisné dovednosti žáků se specifickou poruchou učení a žáků z oblasti s vyšším výskytem socioekonomického znevýhodnění. Výzkumná část 2 je cílena na šetření úrovně pravopisných dovedností daných ročníků v postkovidovém období a pokouší se zachytit případný negativní dopad distanční výuky. Cílem rigorózní práce je pak především snaha přispět ke zkvalitnění...The presented rigorous thesis continues and expands the thesis of the author of the text entitled Written expressions of pupils of the 3rd and 5th grades in diagnostic dictations (Dolníková, 2017). The work deals with the issue of written expression of pupils in the Chomutov region. Research part 1 compares the spelling skills of pupils of different types of schools and pupils with a specific developmental disorder of school skills. It briefly describes not only the basic etiology of difficulties in writing, but also reflects related external factors that can affect the quality of written expression, such as the teaching method, location or type of school, socio- economic status, and it also addresses distance learning as a new phenomenon of the times. Using quantitative methodology, it assesses the level of spelling skills of the research sample in two different diagnostic tests (Novák, 2002 and Caravolas & Volín, 2005). Monitors the differences in the level of mastery of spelling of individual types of classes, or schools. The research also compares the spelling skills of pupils with a specific learning disability and pupils from an area with a higher incidence of socio-economic disadvantage. Research part 2 is aimed at investigating the level of spelling skills of the given grades in the...
Klíčová slova:
chomutovský region; diagnostika pravopisu; distanční výuka; pravopisné dovednosti; socioekonomické znevýhodnění; zkoušky psaní; Chomutov region; distance learning; socio-economic disadvantage; spelling diagnostics; spelling skills; spelling tests