Název:
Školní zralosti a příprava dítěte do 1. třídy z pohledu logopedie
Překlad názvu:
School maturity and preparation of the child the 1st grade from the point of view of speech therapy
Autoři:
Cemperová, Denisa ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá řečovými dovednostmi, dovednostmi souvisejícími s řečí a školní zralostí a připraveností dětí před nástupem do 1. třídy základní školy a dále také využívanými postupy pro přípravu dětí na vstup do 1. třídy základní školy. Teoretická část této práce se zaměřuje na školní zralost a připravenost, resp. nezralost a nepřipravenost, její diagnostiku a odklad školní docházky. Dále je v ní charakterizováno dítě předškolního věku, jeho motorický, kognitivní, sociální a motivačně-volní vývoj. Poslední oblast teoretické části je věnována komunikaci dítěte předškolního věku a jazyku, řeči a komunikaci v pojetí rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, vývoji komunikace, rizikovým faktorům vývoje řeči, poruchám komunikace a dítěti s poruchou komunikace v mateřské škole. Úvod praktické části představuje cíle a metodologii výzkumného šetření kvalitativního charakteru a popisuje výzkumný vzorek. Dále je v praktické části uveden průběh, hodnocení a výsledky diagnostiky dítěte předškolního věku a orientačního testu školní zralosti. Sledovány jsou také postupy využívané pro přípravu dětí na vstup do 1. třídy základní školy a nakonec jsou zodpovězeny výzkumné otázky. Hlavním cílem diplomové práce je zhodnotit stav řečových dovedností a oblastí souvisejících s řečí před...This diploma thesis deals with speech skills, the skills associated with speech, and children's maturity and readiness for school before starting Year 1 of primary school. Besides, it discusses the methods applied in the children's preparation for school entry. The theoretical part of this work focuses on maturity and readiness for school, and on the other hand immaturity and unreadiness, their diagnosis and deferred school entry. Furthermore, it specifies the characteristics of a pre-school child, describing their motor, cognitive, social and motivational-volitional development. The last section of this part deals with a pre-schooler's communication, and with the language, speech and communication according to the framework educational programme for pre-school education. It also studies the development of communication, risk factors of speech development, communication disorders and a child with communication disorders in nursery school. The introduction to the practical part presents the objectives and the methodology of qualitative research and describes the research sample. Besides, it includes the process, evaluation, and results of a pre-schooler's diagnosis and of a preliminary test of a pre-schooler's maturity. Methods used in children's preparation for school entry are specified as well....
Klíčová slova:
diagnostika dítěte předškolního věku; orientační test školní zralosti; porucha komunikace; předškolní věk; školní připravenost; školní zralost; communication disorder; diagnosis of pre-school children; pre-school age; pre-schooler's maturity; preliminary test of pre-schooler's maturity; school readiness