Název:
A case study comparing discursive strategies employed by a child at both pre and early school years as they seek to make sense of the world that surrounds them
Autoři:
ŠIMKOVÁ, Marie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The present thesis aims to analyse a narrative interaction between a child (Natálka) and an adult with regard to discursive strategies employed in the context of imagination and creativity. I applied the method of Conversation Analysis to the examination of the transcribed audio recordings that were taken in 2018 and at the turn of 2020 during the interaction between Natálka and myself. An analysis of the data identified that in the child's repertoire the following practices were present: (1) linking two or more episodes in a conversation, (2) asking questions, (3) separating individual topics, and (4) using other discourse elements; concretely humour, exaggeration, and negotiation techniques. The first part of the thesis sets out the discursive practices examined and argues for the insights these provide into the imagination and creativity of a child. The analysis, which is undertaken in the form of a case study, subsequently maps the use of the selected strategies developed over two years of Natálka's life and characterises how these changes reflect the child's cognitive development.Tato diplomová práce si klade za cíl analyzovat narativní interakci mezi dítětem (Natálkou) a dospělou osobou s ohledem na diskurzivní strategie v kontextu představivosti a kreativity. Ve své práci jsem použila metodu konverzační analýzy, kterou jsem následně aplikovala na transkripční přepisy audio nahrávek, jež byly pořízeny během dvou časových obdobích: v roce 2018 a na přelomu roku 2020 při interakci mezi Natálkou a mnou. Analýza dat odhalila, že v repertoáru dítěte byly přítomny následující praktiky: (1) spojování dvou či více epizod ve vyprávění, (2) kladení otázek, (3) oddělování jednotlivých témat a (4) použití dalších diskurzivních elementů, konkrétně humoru, zveličování či nadsázky a vyjednávacích taktik. První část práce se podrobně věnuje diskurzivním praktikám a vysvětluje rozdíly mezi představivostí a kreativitou. Tato případová studie následně mapuje jakým způsobem se v průběhu dvou let vyvinulo použití zkoumaných strategií a charakterizuje, jak tyto změny reflektují kognitivní vývoj dítěte.
Klíčová slova:
diskurzivní praktiky; interakce; kognitivní vývoj; konverzační analýza; představivost a kreativita; vývoj dětského narativu Citace: ŠIMKOVÁ, Marie. A case study comparing discursive strategies employed by a child at both pre and early school years as they seek to make sense of the world that surrounds them. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/63395