Název:
Šikana na odborném učilišti
Překlad názvu:
Bullying at vocational school
Autoři:
PEŠOVÁ, Olga Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma předkládané bakalářské práce {\clq}qŠikana na odborném učilišti`` se stává v dnešní době stále diskutovanějším. Jako jeden z hlavních důvodů se jeví neutuchající mediální zájem o předmětnou problematiku. Některé případy šikany a agresivity vůbec jsou velmi často prezentovány jak v televizních a novinových zprávách, tak i na internetu. Za vysoce alarmující je považován hlavně fakt, že věková hranice dětí, projevujících se značně agresivně, se posouvá stále níže. Domnívám se, že stejně jako u většiny mezilidských problémů, i zde platí pravidlo hledat počátek negativních projevů v rodinné výchově. Dle mých zkušeností vyrůstali pachatelé šikany zpravidla v neúplných či nefunkčních rodinách, přičemž důsledkem tohoto poznání je obsah předložené bakalářské práce. V teoretické části jsem se zaměřila na přesné definování šikany, agresora, oběti, na zvláštnosti u dětí a mládeže a rovněž tak na přesné definování rodiny a její funkce. V praktické části bylo mým cílem zmapovat problematiku šikany na Odborném učilišti v Třešti a ověřit si její přímou souvislost s výchovou v rodině. K výzkumu byl v praktické části využit kvantitativní dotazník pro žáky odborného učiliště, polostandardizovaný rozhovor s učiteli a vychovateli odborného učiliště. Pro názorný příklad je v závěru praktické části uvedena jedna kasuistika žáka Odborného učiliště v Třešti. Z výzkumu vyplynulo, že jedním z nejdůležitějších předpokladů pro harmonický vývoj dítěte je správná výchova v rodině bez nadbytečného trestání a bez patologických projevů v rodině. The topic of this bachelor thesis ``bullying at apprentice training schools{\crq}q is becoming more and more discussed these days. One of the main reasons of this trend is the constant media attention regarding the given topic. Cases of bullying and aggression are very often presented not only on television and in newspaper but also on the Internet. What is considered highly alarming is the fact that the age of aggressively behaving young people and children is continually dropping. I think that, as in the majority of interpersonal problems, the origin of this conduct is to be found in negative aspects of family upbringing. In my experience, most of the bullies grew up in families that were either incomplete or dysfunctional. The outcome of these findings is the content of the bachelor thesis here presented. In the theoretical part, I focus on the exact definition of bullying, aggressor and victim, on the specificities in children and youth, as well as on the definition of the family unit and its function. In the practical part, it was my goal to asses the extent of bullying at the Apprentice School in Třešť and to inquire into the connection between this kind of behavior and family upbringing. The research in the practical part was conducted through quantitative questionnaires for the students of the school and semi-standardized interviews with the teachers and staff. As an illustration, at the end of the practical part a case of one of the students at the Apprentice School in Třešť is presented. The research has revealed that the most important condition for a harmonic development of the child is an appropriate upbringing in his/her family without unnecessary punishments and without pathological symptoms in the functioning of the family.
Klíčová slova:
agresor; neúplná rodina; oběť; rodina; šikana; aggressor; bullying; family; incomplete family; victim Citace: PEŠOVÁ, Olga. Šikana na odborném učilišti. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text není k dispozici. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/4948