Název:
Jazykové biografie žáků s odlišným mateřským jazykem a jejich odraz ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Překlad názvu:
Název práce anglicky: Language Biographies of Pupils with Different Mother Tongue and their Repercussion in Teaching of German as a Foreign Language
Autoři:
DOLEŽALOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
ger
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním jazykových biografií žáků s odlišným mateřským jazykem a jejich následným odrazem ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Tato práce se dělí na část teoretickou i praktickou. Teoretická část práce se na základě odborné literatury soustřeďuje na vymezení čtyř základních kapitol, jejichž tématem jsou fenomény, které životy migrantů do značné míry ovlivňují vícejazyčnost, identita, kultura a kulturní rozmanitost, migrace a s ní spojená integrace či asimilace. Praktickou část tvoří případová studie žáků s odlišným mateřským jazykem, kteří žijí v rakouském městě Linz a navštěvují zde základní školu. Na základě dotazníku, narativního interview a metody jazykových portrétů podle H. J. Krumma jsou jejich jazykové biografie zaznamenávány a analyzovány. V závěru práce jsou veškeré poznatky shrnuty a následně jsou vyvozena doporučení pro výukovou praxi s těmito žáky. Klíčová slova: jazykové biografie, mnohojazyčnost, žáci s odlišným mateřským jazykem, identita, migrace, integrace, němčina jako cizí jazyk This diploma thesis analyses language biographies of the students with different mother tongue, and the subsequent reflection of those biographies in teaching German as a foreign language. The thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part, based on theoretical literature, outlines four basic chapters with the phenomena which influence the lives of migrants substantially multilingualism, identity, culture and cultural diversity, migration associated with integration or assimilation. The practical part focuses on case study which concentrates on the students with different mother tongue who live in Linz in Austria and visit elementary school there. Their language biographies are recorded and analysed on the basis of a questionnaire, a narrative interview and the language portraits method by H. J. Krumm. At the end of the thesis all findings are summarized, and recommendations for teaching practice with students are deduced.
Klíčová slova:
German as a foreign language; identity; integration; Key words: language biographies; migration; multilingualism; students with different mother tongue Citace: DOLEŽALOVÁ, Kateřina. Jazykové biografie žáků s odlišným mateřským jazykem a jejich odraz ve výuce němčiny jako cizího jazyka. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/49184