Název:
Praktická výuka přírodních věd během distančního vzdělávání - analýza rozhovorů s učiteli chemie
Překlad názvu:
Practical science teaching during distance eduaction - analysis of interviews with chemistry teachers
Autoři:
Konfrštová, Adéla ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění stavu výuky praktické chemie na školách během distanční výuky při pandemii viru SARS-COV-2. Šetření, vycházející z dotazníku z probíhajícího projektu HomeLab, bylo rozšířeno o kvalitativní analýzu rozhovorů s devíti učiteli chemie. Rozhovorem se zjišťovalo, zda a případně jaké chemické aktivity zadávali učitelé svým žákům během uzavření škol; jakou měli učitelé motivaci či naopak, proč experimenty s žáky nedělali. Z tematické analýzy rozhovorů vyplynulo, že až na jednoho se učitelé snažili žákům zpestřit výuku zařazením experimentů, při kterých byly nejčastěji využívány domácí pomůcky, prostředky nebo potraviny. Motivací byl nejčastěji fakt, že pokusy k chemii patří a bez nich by výuka chemie nebyla tak atraktivní. Naopak z rozhovorů vyplynula potřeba učitelů sdílet své zkušenosti z výuky, ale také znát databáze, které nabízejí didaktické materiály použitelné pro praktickou výuku přírodních věd. Klíčová slova chemické pokusy, distanční výuka, rozhovory, kvalitativní analýza, tematická analýzaThe bachelor thesis focuses on the state of teaching practical chemistry activities in schools during distance learning in time of the SARS-COV-2 virus pandemic. The research, based on a questionnaire from the project HomeLab, was extended by a qualitative analysis of interviews with nine chemistry teachers. The research questions were looking for answers whether chemistry teachers implemented chemical experiments into their lessons during distance learning, what was their motivation or barriers to implement practical chemistry education. The thematic analysis of the interviews revealed that all nine teachers but one implemented chemistry activities, mostly including experiments with household tools, resources or food. The motivation was most often the fact that experiments belong to chemistry and without them the teaching of chemistry would not be so attractive. On the contrary, the interviews revealed the need for teachers to share their teaching experiences, but also to know the databases that offer didactic materials that can be used for practical teaching of natural sciences. Keywords chemistry experiments, distance education, interviews, qualitative analysis, thematic analysis