Název:
Sociomapování jako možný nástroj pro zjišťování sociálních vztahů v prostředí třídního kolektivu na 1. a 2. stupni základní školy
Překlad názvu:
Sociomapping as a possible tool for discovering social relations in the classroom environment at primary and lower-secondary school
Autoři:
Frkalová, Nikola ; Urban, Kamila (vedoucí práce) ; Pešout, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá prostředím školní třídy z pohledu třídního klimatu. Školní třída představuje jedinečný sociální systém, v němž probíhá celá řada nejrůznějších sociálních interakcí. Dále se věnuje tomu, jaká je souvislost mezi třídním klimatem a žákovským well- beingem a v neposlední řadě se zaměřuje na význam komunikace, která je neodmyslitelnou součástí sociálních vztahů ve školním prostředí. Ve výzkumné části dochází k porovnání již zaběhnutých dotazníkových metod (SORAD, Klima školní třídy), které se využívají pro diagnostiku třídních kolektivů s metodou sociomapování. Výsledky ukazují, že tato metoda má ve školním prostředí své opodstatněné místo a má smysl ji využívat. Klíčová slova školní třída; prostředí; atmosféra; klima školní třídy; well-being žáků; komunikace; SORAD; sociomapováníThis diploma thesis deals with the environment of the classroom from the perspective of the classroom climate. The school classroom is a unique social system in which a wide variety of social interactions take place. It also focuses on the connection between classroom climate and student well-being, and last but not least, it emphasises the importance of communication, which is an essential part of social relationships in the school environment. In the research part, established questionnaire methods (SORAD, Classroom climate), that are used to diagnose classes with the sociomappig method, are compared. The results show that this method has its place in the school environment and it is advisable to use it in future research. Keywords Classroom; Environment; Atmosphere; School classroom climate; Student well-being; Communication; SORAD; Sociomapping
Klíčová slova:
Školní třída|prostředí|atmosféra|klima školní třídy|well-being žáků|komunikace|SORAD|sociomapování; Classroom|environment|atmosphere|school classroom climate|student well-being|communication|SORAD|sociomapping