Název:
Oceli pro automobilový průmysl
Překlad názvu:
Steels for the automotive industry
Autoři:
Boček, Jan ; Mauder, Tomáš (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Práce se zabývá rešerší použití moderních ocelí v automobilovém průmyslu. Na konstrukci automobilu jsou kladeny přísné požadavky, proto se při konstrukci používají různé třídy ocelí. Ocel poskytuje vhodné vlastnosti jako dobrou svařitelnost, tvářitelnost a vysokou pevnost. Má ale i své nevýhody, a proto se částečně prosazují i jiné materiály. Obsah této bakalářské práce zahrnuje obecné pojednání o oceli, teorii použití oceli v automobilovém průmyslu a přehled často používaných ocelí a jejich vlastnosti. Jmenovitě jsou to HSLA oceli, nízkouhlíkové oceli, dvoufázové oceli a TRIP oceli. Oceli jsou v současné v automobilovém průmyslu používány z velké většiny a pravděpodobně tomu tak zůstane i v budoucnu.
The subject of this thesis is research of usage of modern steel in the automotive industry. Because car bodies are subjected to strict requirements, multiple steel grades are used in their construction. Steel provides suitable properties such as good weldability, formability, and high strength. It has its disadvantages as well, and because of that, other materials has started to be used. This thesis contains a general overview about steel, the theory of usage of steel in the automotive industry and information about specific steels used and their properties. Particularly they are HSLA steels, low carbon steels, dual phase steels and TRIP steels. Nowadays in the automotive industry, steels are the main material used and it isn’t unreasonable to think that it will stay that way in the future.
Klíčová slova:
automobil; automobilový průmysl; dvoufázové oceli; HSLA; nízkouhlíková ocel; Ocel; TRIP; automotive industry; car; dual phase steel; HSLA; low carbon steel; Steel; TRIP
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/206296