Název:
Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu
Překlad názvu:
Physiognomy of Writing: In the Folds of Literary Ornament
Autoři:
Jirsa, Tomáš ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent) ; Fulka, Josef (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce "Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu" se zabývá vztahem mezi literárním psaním a ornamentem. Propojuje tak literárněteoretickou a literárněhistorickou problematiku s uměnovědnou, především vizuální oblastí. Ornament je analyzován a interpretován jako teoretická figura umožňující zkoumat literární psaní z hlediska jeho vizuality a pohybu. Tento přístup, pokoušející se o určité vizuální čtení literatury, je zde rozpracován a aplikován pod názvem "fyziognomie psaní" a představuje pokus, jak číst literární texty nejen z hlediska významu a sdělení, ale rovněž z perspektivy vizuálně-figurální performance. V první části je vypracován pojem ornamentu na pozadí jeho historické, estetické a filozofické reflexe a vysvětlen jeho interpretační potenciál vzhledem k umělecké literatuře. Část druhá představuje interpretace vybraných textů světové literatury 20. století (Franz Kafka, Rainer Maria Rilke, Hugo von Hofmannsthal, Samuel Beckett, Louis Wolfson a Blanche T.) z hlediska afinity literární řeči a konkrétních ornamentálních projevů.My PhD. thesis "Physiognomy of Writing: In the Folds of Literary Ornament" deals with the relation between literature and ornament. It interconnects the sphere of literary history and literary theory with that of visuality. Ornament is analyzed and interpreted as a theoretical figure which allows an examination of literature from the point of view of its visuality and its movement. This approach, elaborated and applied here, labeled "physiognomy of writing", offers a possibility of a visual reading of literature; it represents a way to read literary texts not only in terms of their meaning and message, but also from the point of view of their visual and figural performance. In the first part I outline the concept of ornament in its historical, esthetic and philosophical frames, and explain how to use it in order to interpret literature. The second part offers readings of several 20th century literary texts (Franz Kafka, Rainer Maria Rilke, Hugo von Hofmannsthal, Samuel Beckett, Louis Wolfson and Blanche T.) from the perspective of the affinity of their literary speech and particular ornamental manifestations.
Klíčová slova:
Blanche T; Franz Kafka; fyziognomie psaní; Louis Wolfson; ornament; Samuel Beckett; vizualita; Blanche T; Franz Kafka; Louis Wolfson; Ornament; Physiognomy of Writing; Samuel Beckett; Visuality