Název:
Dramatická výchova jako cesta k poznávání literatury
Překlad názvu:
Drama education as a way for teaching literature
Autoři:
Samotánová, Pavla ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Zapojení dramatické výchovy do výuky na základních školách patří ke stále více diskutovaným tématům současného vzdělávání. Tato diplomová práce se zabývá především využitím dramatické výchovy jako podpůrné učební metody při práci s literárními texty. Hlavním cílem je porovnání efektivity literární výchovy využívající standardních učebních postupů s výukou za pomoci metod a technik dramatické výchovy. V teoretické části se zabývám především pojmy osobnost dítěte mladšího školního věku, gramotnost (resp. čtenářská gramotnost) a dramatická výchova. Praktická část zdůrazňuje, jak silný vliv má na dětského čtenáře právě vlastní zkušenost, a tím podtrhuje efektivitu a rozmanitost uplatnění metod a technik dramatické výchovy nejen v literární výchově, ale také v ostatních předmětech. V praktické části je rovněž uvedena metodika a závěry provedeného výzkumu založeného na dotaznících, které sloužily k zaznamenání a sledování zapamatovaných informací. Cílovou skupinu výzkumu tvořili žáci mladšího školního věku.The integration of drama education in the primary education is one of the frequently discussed topics in the contemporary education. This diploma thesis deals mainly with the use of drama as a supplementary teaching method for the work with literary texts. The main aim is to compare the efficiency of literary education that uses standard educatory methods with the education that uses methods and techniques of drama education. The theoretical part deals especially with the terms personality of a child of lower school age, literacy and drama education. The practical part emphasizes the strong impact that own experience have on children readers and therefore underlines the efficiency and applicability of drama methods and techniques not only in the literary education, but in other subjects as well. It also contains the used methodic and results of the research based on questionnaires which were used for recording and tracking of the memorized information.The focus group for the research consists of pupils of lower school age.
Klíčová slova:
dramatická výchova; literární výchova (čtení); osobnost dítěte; techniky a metody dramatické výchovy; child's personality; drama education; reading; teaching literature; techniques and methods of drama education