Název:
Mimoškolní vzdělávání a integrace osob ze znevýhodněných sociálních skupin, se zaměřením na romskou minoritu na Táborsku.
Překlad názvu:
Education and integration of people from disadvantaged social groups focusing on the Roma minority in the Tabor region.
Autoři:
ŘEHÁKOVÁ, Lenka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Česká republika patří k zemím mající značně vysoké nejenom absolutní, ale také relativní množství romské populace, která tak představuje jednu z nejpočetnějších menšin. Přesto žije velká část příslušníků tohoto etnika na samém okraji společnosti. Za hlavní příčinu tíživé situace této menšiny je považována nízká úroveň vzdělání a z ní vyplývající vysoká nezaměstnanost a závislost na sociálních dávkách. V této oblasti se nejvýrazněji uplatňují nejrůznější neziskové organizace, které se zaměřují na vzdělávání a následnou integraci této skupiny, kterou můžeme z pohledu přístupu k vzdělání považovat za znevýhodněnou. Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat síť organizací zabývajících se romsku problematikou a porovnat tyto organizace na základě jejich úspěšnosti v získávání finančních prostředků. Šlo mi především o srovnání úspěšnosti romské a neromské organizace v získávání grantů a dotací. Dále jsem chtěla zjistit jaká je obeznámenost potencionálních klientů {--} Romů s existencí, těchto organizací. V souladu s cílem byly stanoveny dvě hlavní hypotézy. První hypotéza předpokládala, že romské organizace jsou méně úspěšné v získávání finančních zdrojů. Druhá hypotéza předpokládala, že romská komunita v Táboře není dostatečně obeznámena s existencí organizací, zabývajících se romskou otázkou. K ověření první hypotézy jsem použila metodu sekundární analýzy dokumentů, a to především výročních zpráv vybraných organizací a výsledků dotačních řízení. metodu dotazování. Za účelem testování druhé hypotézy, byly provedeny 2 kvantitativní výzkumy metodou dotazování technikou řízeného rozhovoru, pro které byly vytvořeny dvě struktury řízeného rozhovoru (viz. příloha 1, 2), které byly konstruované pro potřeby této bakalářské práce. Tento výzkum probíhal od 23.1. 2008 do 11.4. 2008. Doplňující metodou, kterou jsem v mé práci použila byla metoda dotazování formou dotazníku (viz. příloha 3). Dotazníkové šetření probíhalo v únoru roku 2008. Výsledky výzkumu potvrdily, že romská organizace je v získávání finančních prostředků formou dotací méně úspěšná než obě organizace neromské. V posuzovaném období dosáhlo sdružení Verdan z vybraných organizací nejnižších dotačních příjmů a jeho procentuelní úspěšnost byla u všech oslovených poskytovatelů dotací nižší než u organizací neromských. Druhá hypotéza nebyla potvrzena. Nadpoloviční počet respondentů z obou výzkumných souborů potvrdil, že zná nejméně jednu organizaci, která se zabývá romskou problematikou. Není tedy pravdou, že romská menšina na Táborsku je málo obeznámena s existencí organizací, jejichž služby může využívat. Z mých studií dále vyplynula další důležitá zjištění, která jsou podrobně rozvedena v diskusní části této práce. Vzhledem k tomu, že se touto problematikou na území města Tábora doposud nikdo nezabýval, domnívám se, že by její výsledky mohly být přínosné pro organizace, které poskytují služby romské komunitě v Táboře. K naplnění tohoto cíle proto budu svou práci prezentovat na webových stránkách města Tábora. The Czech Republic belongs to countries with a high (absolute and relative) number of Roma population. This population performs one of the most populous minority in the Czech Republic. Nevertheless a great part of this ethnic lives at the edge of the society. Low education, resulting in high unemployment and then in dependance on doles and allowances are supposed to be main causes of this situation. There are lots of various nonprofit organizations which focus on education and integration of this ethnic. The attitude to education of this ethnic may be considered as discriminated. The aim of this thesis is to map a net of organizations dealing with Roma population problems and compare these organizations in their abilities to obtain funds. Mainly I wanted to compare success of Roma and non-Roma organisations in obtaining grants and subsidies. Furthemore I wanted to find out whether potential clients - Roma ihabitants - know about these organisations. Two main hypotheses were set according to the aim . The first hypothesis supposed that Roma organisations are less successful in obtaining funds. The second one supposed that Roma community in the town of Tábor is not familiar with the existence of organizations dealing with Roma problems. To prove the first hypothesis I used a method of data secondary analysis, basicly from an annual register of chosen organisation and from grant proceeding results. To prove the second hypothesis two quantitative research work were performed via a method of directed interview created for needs of this Bachellor thesis (encl. 1,2). Data were being collected from 23 January to 11 April 2008. Another method used for my thesis was questionnaire (enc. 3) processed in February 2008. Results of the research work confirmed that Roma organisation is less successful than both non- Roma organisations. In the estimated period {\clqq}Verdan`` organisation from the chosen organisations obtained the lowest funds and its success in per cent was lower than in compare with non-Roma organisations. The second hypothesis was not confirmed. More than a half of respondents know at least one of the organisations dealing with Roma problems. This topic has not been dealt with in the area of Tábor. Results of my thesis may be helpful for organisations providing services to Roma community. To achieve this goal, my thesis will be presented at the web sites of the town of Tábor.
Klíčová slova:
integrace; menšina; mimoškolní vzdělávání; nestátní neziskové organizace; Rom; education; integration; minority; non-governmental non-profit-making organization; Roma Citace: ŘEHÁKOVÁ, Lenka. Mimoškolní vzdělávání a integrace osob ze znevýhodněných sociálních skupin, se zaměřením na romskou minoritu na Táborsku.. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/11380