Název:
Strategie imigrantek při výchově a vzdělávání dětí. Edukační strategie žen z východní Evropy z multikulturní ženské skupiny
Překlad názvu:
Upbringing and educational strategies of immigrants
Autoři:
Vlachynská, Kateřina ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená bakalářská práce se zabývá edukačními strategiemi matek - imigrantek pocházejících ze třetích zemí východní Evropy, které navštěvují ženskou multikulturní skupinu. Hlavním cílem práce je identifikace centrálních obtíží a cílů, které informátorky vnímají v souvislosti s výchovou a vzděláváním svých potomků a následná identifikace strategií, které na tyto obtíže a cíle reagují. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je situace imigrantek a jejich potomků sledována v kontextu literatury, která pracuje s kulturně podmíněnými výklady světa. Koncepce práce se opírá o teorie zvažující aplikaci výchovných kulturních vzorců v rámci hostitelské společnosti. Dalším pilířem je literatura zabývající se teoriemi sociální reprodukce společnosti. Práce nabízí možné aplikace těchto teorií na školní role druhé generace imigrantů. Situace matek - imigrantek je tedy sledována jak na linii jejich specifické kombinace rolí ženy - matky - imigrantky, tak na linii sociálního statusu, který nesou v nové společnosti. Empirická část je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu. Edukační strategie jsou zjišťovány na základě analýzy případové studie pěti žen multikulturní ženské skupiny. V práci jsou analyzovány chování a komunikace matek s dětmi v porovnání se zemí původu a také postoje a jednání...The purpose of this study is to present educational strategies of immigrants - mothers coming to the Czech Republic from third countries of Eastern Europe and recently visiting multicultural woman community. The central aim of this thesis is to identify cardinal problems and targets that informants perceive in accordance with childrearing and educational experiences of their offsprings and subsequent identification of strategies reacting to these problems and targets. The study is divided into two parts. In the first, theoretical part, the situation of mothers and their children in accordance with literature dealing with cultural conditioned explanation of the word is described. The focus is given to application of upbringing cultural patterns into the new society. The conceptual framework is based on concepts of reproduction of society. The possible applications of these concepts to the school roles of the second generation of these immigrants is followed. Thus, the situation of informants is observed on the line of their specific role, combined with being woman, as well as mother and immigrant and on the line of their specific social status, which they have in the new society. Empirical part is based on quality - oriented research. The educational strategies are found out in accordance with the...
Klíčová slova:
adaptace; cizinci ze třetích zemí; kultura; mateřství; migrace; vzdělání; výchova; země bývalého Sovětského svazu; adaptation; child rearing; culture; education; foreigners from third countries; former Soviet union countries; migration; motherhood