Název:
Šikana na 1.stupni ZŠ
Překlad názvu:
Bullying of pupils in primary school
Autoři:
Poláková, Petra ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá problematikou šikany ve škole, zejm. vymezením pojmu, klasifikací, vývojovými stádii, projevy, příčinami šikanování, typologií účastníků (oběť, agresor, mlčící většina), prevencí aj. Cílem empirické části je sledovat, jaké přístupy a strategie používají dvě záměrně vybrané školy v oblasti prevence a k řešení problému šikany. Důležitým cílem je také reflexe toho, jak s odstupem času hodnotí žáci, kteří zažili šikanu, přístup školy. Jsou stanoveny tyto výzkumné otázky: V jaké míře se ve vybraných školách na 1. stupni objevuje šikana? Jaké přístupy a strategie používají školy v oblasti prevence a řešení problému šikany? Které z těchto přístupů jsou na školách používány nejčastěji? Jak s odstupem času hodnotí žáci, kteří zažili šikanu, přístup učitele a vedení školy? Tato část se zaobírá sběrem a zpracováním dat. K jejich získání byla využita metoda rozhovoru. Klíčová slova: šikana, agrese, prevence, projev šikany, stádia šikany, diagnostika a řešení šikany, 1. stupeň ZŠ(The thesis has both a theoretical and a research section.) Master thesis' theoretical section examines problems of school bullying, especially defining its term, classification, bullying stages, its effects, the cause of bullying, participants' typology, (victim, aggressor, silent majority) and prevention, etc. The aim of the practical section is to monitor what approaches and strategies are used at the two intentionally chosen school institutions in terms of preventions and solving problems of bullying. The investigation into the problems of pupils who were affected by bullying and who judged their school approach to bullying after some time is very important and being reflected, too. There are these research questions determined: In what extent bullying can be detected at the two intentionally chosen primary schools? What approaches and strategies are used in terms of prevention and tackling the problems of bullying? Which of these approaches are applied the most often? How is the teacher's and school's approach to bullying judged by pupil victims after some time? This part is concerned with collecting data and its processing. The interview method was used to collect data. Key words: bullying, aggression, prevention, bullying effects, bullying stages, bullying diagnosed and addressed, primary school