Název:
Počátky českého školství v bývalém okrese Německé Jablonné
Překlad názvu:
Beginnings of the Czech educational system in the region German
Autoři:
Kříženecká, Jana ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V ČESKÉM JAZYCE Diplomová práce se věnuje počátkům českého školství v bývalém okrese Německé Jablonné. V první části přináší informace o vzniku okresu, územním a správním vývoji a končí jeho zánikem v roce 1948. Druhá část se věnuje vývoji školství na území republiky. Jelikož není možné popsat vývoj do všech detailů, jsou zmíněny především důležité momenty, informace a dokumenty, které se staly od roku 1869 do roku 1945. V této části je umístěna kapitola, která zvlášť pojednává o vývoji školství v pohraničí. Druhá část je zakončena krátkou kapitolou, která se věnuje školním kronikám. Závěrečná třetí část přináší ucelený přehled škol, které vznikly v době meziválečné na území politického okresu Německé Jablonné. Cílem této práce bylo sepsat samotnou podobu politického okresu Německé Jablonné. Sepsat vývoj českého školství v době, kdy zmiňovaný politický okres existoval, se zaměřením na české školství v pohraničí. Hlavním cílem bylo zjistit, jaké české školy v okrese existovaly, popřípadě o nich zjistit další informace, např. počet žáků, jména učitelů, vybavení školy nebo pořádané společenské akce, výlety, slavnosti aj. K sepsání práce pomohly především dochované školní kroniky, různé spisy, dokumenty, třídní knihy, třídní výkazy, ale také různé rozhovory s pamětníky v daných obcích, učiteli, kteří...IN ENGLISH LANGUAGE The diploma thesis describes the beginning of the Czech education system in a former district Německé Jablonné. The first part gives details about the district formation, territorial-administrative development and its decline in 1948. The second part focuses on the development of the Czech education system. Due to huge amount of data I have selected the most important moments, information and documents which happened between 1869 and 1945. This part also contains a chapter about the development of the education system from the border area followed by a short chapter about school chronicles. The third part lists all the schools which were opened between the First and the Second World War in Německé Jablonné district. The aim of the thesis is to describe the district itself as well as the development of the Czech education system during the time of its existence, focusing on the border area. The main aim was to find out what kind of schools were there, the number of students, school equipment, public events, trips, festivals and celebrations. The information was found in the school chronicles and other school documents, from the interviews with the local people and the teachers who have still been teaching at one of those schools. Moreover, the e-mails sent by local registrars,...
Klíčová slova:
Německé Jablonné; politický okres Německé Jablonné; školství; administrative (electoral) district Německé Jablonné; education system; Německé Jablonné