Název:
Mezikulturní percepce atraktivity a jejích korelátů: úloha vizuálních modalit
Překlad názvu:
Cross-cultural perception of attractiveness and its correlates: the role of visual modalities
Autoři:
Fiala, Vojtěch ; Kleisner, Karel (vedoucí práce) ; Třebický, Vít (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce je přehledným uvedením do literatury týkající se mezikulturní percepce lidské atraktivity s přihlédnutím k současným výzkumům s využitím videostimulů. V první části představuje několik obecných aspektů ekologicko-evolučního pohledu na atraktivitu. Poté se věnuje popisu mezikulturních rozdílů ve vnímání atraktivity a možných vysvětlení odlišností. Další část se věnuje míšencům a využití kompozitních stimulů a stimulů uměle manipulovaných v mezikulturním výzkumu. Čtvrtá přehledová kapitola zkoumá využití videostimulů ve výzkumu atraktivity a zabývá se i poznatky ohledně mezikulturního využití videostimulů. Na závěr navrhuje vysvětlení některých rozporů ve výsledcích a zdůrazňuje potenciál využití videostimulů ve výzkumu mezikulturního vnímání atraktivity. Klíčová slova Atraktivita, mezikulturní percepce, videostimuly, míšenci, kompozitní snímky, průměrovost, maskulinita, feminitaThis work reviews the literature on the topic of intercultural perception of human attractiveness with special focus on recent videostimuli-using research. The first section introduces several basic perspectives on ecological-evolutionary view of attractiveness. The next section deals with intercultural differences in attractiveness perception dicussing possible explanations of these differences. The third chapter focuses on faces of people of cross-culture origin and usage of composite stimuli and artificially manipulated stimuli in inter-cultural research. The fourth chapter examines the usage of videostimuli in attractiveness research. I also add information about intercultural usage of videostimuli as far as these are available. Finally, I discuss a possible source of result ambiguity and highlight the potential use of videostimuli in intercultural research of attractiveness perception. Keywords Attractiveness, intercultural perception, videostimuli, cross-culture origin, composite images, averageness, masculinity, feminity
Klíčová slova:
Atraktivita; feminita; kompozitní snímky; maskulinita; mezikulturní percepce; míšenci; průměrovost; videostimuly; Attractiveness; averageness; composite images; cross-culture origin; feminity; intercultural perception; masculinity; videostimuli