Název:
Zkušenosti učitelů s individualizací výuky v distančním vzdělávání
Překlad názvu:
Teacher's experience with individualized teaching in distance education
Autoři:
Patta, Emil ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V době mimořádných opatření k pandemii koronaviru byli učitelé nuceni přejít na distanční výuku bez předchozí zkušenosti a odborného zaškolení, a čelili tak silné profesní výzvě. Každý z nich se se změnou vyrovnával odlišně. Měl příležitost reflektovat své pojetí výuky. Diplomová práce má za cíl především popsat, jak distanční výuka proměnila přístup různých typů učitelů k individuálním potřebám žákyň a žáků resp. individualizaci výuky. V teoretické části budou z dostupných odborných publikací popsány vybrané přístupy k typologii učitelů resp. jejich vyučovacím stylům. Zdůvodněn bude význam individualizace jako jednoho z klíčových principů současného vzdělávání. Shrnuty budou způsoby, jakými může učitel 1. stupně reagovat na individuální potřeby žákyň a žáků ve výuce. Popsány budou charakteristické znaky distanční výuky, její výhody a limity. V praktické části budou prostřednictvím kvalitativního výzkumu formou dotazníku a hloubkových rozhovorů mapovány přístupy učitelů k individualizaci v prezenční i distanční výuce. Klíčová slova individualizace, distanční výuka, učitel primární školy, prezenční výuka, vyučovací styl, vzdělávací strategie, dotazník, rozhovorIn a time of emergency measures due to the coronavirus pandemic, teachers have been forced to transition into distance education without prior experience and training, thus facing a significant professional challenge. Every teacher has dealt with this change differently and was given the opportunity to reflect their own teaching approach. The main aim of this thesis is to describe how distance education has transformed the approach of various types of teachers to the individual needs of students, in other words, to individualized teaching. In the theoretical part, selected approaches to the typology of teachers and their teaching styles will be described, using available professional publications. The importance of individualization as one of the key principles of current education will be justified. The ways in which a primary school teacher can respond to the individual needs of pupils in teaching will be summarized. The characteristic features of distance education, its advantages and limits will be described. In the practical part of the thesis, teacher's approaches to individualization in in- person and distance education will be mapped through qualitative research, in the form of a questionnaire and in-depth interviews. Key words individualization, distance education, primary school teacher,...
Klíčová slova:
distanční výuka; dotazník; individualizace; prezenční výuka; rozhovor; učitel primární školy; vyučovací styl; vzdělávací strategie; distance education; educational strategy; in-person education; individualization; interview; primary school teacher; questionnaire; teaching style