Název:
Očima psa - dětská autorská kniha
Překlad názvu:
Through The Eyes of a Dog - Authors children book
Autoři:
Richterová, Denisa ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Francová, Sylva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] RICHTEROVÁ, Denisa: Očima psa - dětská autorská kniha. Praha, 2021. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. (Příloha 1: dětská autorská kniha Pes, který si něco myslí) (Příloha 2: prezentace projektu Očima psa) Diplomová práce se zabývá psem jako nositelem historických a kulturních kontextů doby. Teoretická část popisuje historii domestikace psa, vztah k člověku, symboliku, mytologii a mapuje jeho vyobrazení v dějinách výtvarného umění. Dále zaměřuje svou pozornost na vztah psů a dětí s přesahy do dětské literatury a na ilustrace, s důrazem na dětskou autorskou knihu. Závěr této části je věnován zastoupení psa v pomáhajících a edukativních procesech. V umělecké části jsou aplikovány teoretické poznatky do praxe, a to v podobě dětské autorské knihy s názvem Pes, který si něco myslí. Příběh a ilustrace subjektivně reflektují svět očima psa, které zrcadlí myšlení, cit a přirozenou potřebu k někomu patřit. Didaktická část představuje projekt s názvem Očima psa, který předkládá možnosti zapojení psa do volnočasových i do vzdělávacích aktivit pro děti.RICHTEROVÁ, Denisa: Through the Eyes of a Dog - Author's Book for Children. Prague, 2021. Diploma thesis. Charles University, Faculty of Education, Department of Art Education. (Appendix 1: author's book for children The Dog Who Thinks Something) (Appendix 2: presentation of the project Through the Eyes of a Dog) This diploma thesis deals with a dog as a bearer of contemporary historical and cultural contexts. The theoretical part describes the history of the domestication of dogs, their relationship to humans, symbolism and mythology, and maps the associated depiction in the history of fine art. Attention is then focused on the relationship between dogs and kids with an overlap into children's literature and on illustrations with emphasis on author's book for children. Finally, there is a devotion to the representation of dogs in assisting with the educational and therapeutic processes. In the practical part theoretical knowledge is applied in the form of a author's book for children called The Dog Who Thinks Something. The story and illustrations reflect the world through the eyes of a dog which mirrors thinking, feeling and the natural need to belong to someone. The didactic part presents a project called Through the Eyes of a Dog, which submits options of how the dog is connected with free time...
Klíčová slova:
antropocentrismus; antropomorfismus; dítě-pes; dětská autorská kniha; ilustrace; pes; přirozenost; symbolika; vzdělávání; zvíře; člověk-pes; animal; anthropocentrism; anthropomorphism; author's book for children; child-dog; dog; education; human-dog; illustration; nature; symbolism