Název:
Interpretace výpočtů u slovních úloh - hledání otázky
Překlad názvu:
Interpretation of calculations in word problems - looking for a question
Autoři:
Legová, Tereza ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Interpretace výpočtů u slovních úloh - hledání otázky Autor: Tereza Legová Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Vedoucí diplomové práce: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D., Katedra matematiky a didaktiky matematiky Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá explorativní studií zavedení modifikovaného zadání slovních úloh do výuky matematiky. Modifikace klasického zadání spočívá v uvedení kontextu slovní úlohy a výpočtu. Úkolem žáků, je zjistit, co daným výpočtem získáme, resp. na jakou otázku výpočet odpovídá a svoje tvrzení odůvodnit. Cílem práce bylo popsat, jakým způsobem žáci uvažují při řešení tohoto typu úloh. Konkrétně bylo zjišťováno, jaké strategie žáci volí a jaké obtíže se při řešení objevují. Součástí teoretické části práce je rešerše odborné literatury k tématu řešení slovních úloh a jejich možné implementace do výuky. Praktická část je rozdělena na dvě fáze. Žákům byl dán test sestávající ze tří kontextů úloh, kde ke každému kontextu měli určit význam tří daných výpočtů. Před řešením testu byl se žáky probrán vzorový příklad. V první fázi byly se šesti žáky vedeny rozhovory nad jejich řešeními. V druhé fázi byly analyzovány písemné práce 86 žáků z 8. a 9. ročníků. Nejúspěšnější strategie řešení v první fázi výzkumu byla metoda pokus - ověření - korekce. Žáci dále...Title: Interpretation of calculations in word problems - looking for a question Author: Tereza Legová Department: Department of Mathematics and Mathematical Education Supervisor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D., Department of Mathematics and Mathematical Education Abstract: This thesis deals with an exploratory study of the introduction of modified word problems into the teaching of mathematics. The modification of the classical word problem consists in setting the context of the word problem and calculation. The task of pupils is to find out what we get by the given calculation, what question the calculation answers and substantiate their claims. The aim of the thesis was to describe how pupils think in solving this type of problem. Specifically, it investigated what strategies pupils elect and what difficulties arise in solving. The theoretical part of the thesis is a search of literature on the topic of solving word problems and their possible implementation in teaching. The practical part is divided into two phases. A test consisting of three problem contexts was given to pupils. The aim was to determine the meaning of the three given calculations for the each context. Before solving the test, a sample problem was discussed with the pupils. In the first phase, interviews were conducted with six pupils...
Klíčová slova:
poměr; problem posing; přímá úměrnost; vytvářeníotázek k daným výpočtům; řešení slovní úlohy; creatingquestions about the given calculations; direct proportion; problem posing; ratio; solving word problems