Název:
Metaforizace poruch autistického spektra
Překlad názvu:
Metaphorization of autism spectrum disorders
Autoři:
Tulachová, Kristýna ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Gvoždiak, Vít (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje metaforizaci poruch autistického spektra (PAS) a reprezentaci těchto poruch v neodborných online médiích. Cílem bylo prozkoumat aspekty problematiky vztahu metafory a poruch autistického spektra. V teorii metafory vychází práce z kognitivní lingvistiky a jejího přístupu ke konceptuální metafoře. Představuje metafory, které se v souvislosti s poruchami autistického používají nejčastěji, přičemž jsou rozlišovány metafory neurotypické a metafory autistické. Dále se věnuje medializaci poruch autistického spektra a uvádí možnosti kategorizace toho, jak se o PAS píše v neodborných online médiích. V závěru diskutuje celkovou problematiku metaforizace poruch autistického spektra a možnosti změny v oblasti jejich reprezentace.This diploma thesis deals with the topic of metaphorization of autism spectrum disorders (ASD) and their representation in common online media. The aim of the diploma thesis is to examine aspects of the relationship between metaphors and autism spectrum disorder. In terms of metaphor theory, it is based on cognitive linguistics and its approach to conceptual metaphor. The thesis lists the most common metaphors that are used in connection with autism spectrum disorders whereas the distinction between neurotypical and autistic metaphors is made. Then, it deals with medialization of autism spectrum disorders and presents possibilities of categorization of the way ASD is written about in common online media. Finally, the thesis discusses the overall problematics of metaphorization of autism spectrum disorders and possibilities of changes in the way they are represented.
Klíčová slova:
autismus; kognitivní lingvistika; konceptuální metafora; Poruchy autistického spektra; autism; Autism spectrum disorders; cognitive linguistics; conceptual metaphor