Original title:
Rozvoj algoritmického myšlení žáků základních škol
Translated title:
Development of algorithmic thinking of primary school pupils
Authors:
Vais, Jan ; Štípek, Jiří (advisor) ; Novák, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená diplomová práce zkoumá možnosti rozvoje algoritmického myšlení u žáků základní školy. Algoritmické myšlení představuje nezbytný nástroj k účelné analýze problému a vytvoření postupu k jeho následnému opakovatelnému řešení. Hlavním výzkumným tématem této práce je nalézt efektivní způsoby rozvoje algoritmického myšlení, zejména jak formulovat problém a jak provádět rozvoj algoritmického myšlení s co největším efektem v edukačním procesu. V práci jsou shrnuty různé způsoby rozvoje algoritmického myšlení a přístupu k jeho výuce. Jsou definovány a analyzovány pojmy informatické myšlení, algoritmické myšlení, algoritmus a algoritmizace. Dále jsou specifikovány soudobé prostředky rozvoje algoritmického myšlení popsané v literatuře. Ty jsou kriticky zhodnoceny a v závěru teoretické části je vybrán nejvhodnější soubor prostředků a navržen způsob jejich aplikace. Akční výzkum byl realizován v kroužku informatiky na základní škole v Praze. Ověření účinnosti vybraných nástrojů proběhlo v patnácti šedesátiminutových hodinách. Těžiště tohoto výzkumu spočívá ve zvýšení kvality pedagogické praxe vyučujícího, v rozvoji jeho didaktického myšlení i dovedností. Na druhé straně je výsledkem lepší vzdělávání žáků a zdokonalení kvality poskytovaného vzdělávání. V práci je rozebráno šestnáct lekcí, jsou uvedeny jejich...The presented diploma thesis examines the possibilities of developing algorithmic thinking in primary school pupils. Algorithmic thinking is a necessary tool for effective analysis of the problem and the creation of a procedure for its subsequent repeatable solution. The main research topic of this work is effective and efficient ways of developing algorithmic thinking, especially how to formulate a problem and how to develop algorithmic thinking with the greatest effect in the educational process. The work summarizes various ways of developing algorithmic thinking and the approach to its teaching. The concepts of computer thinking, algorithmic thinking, algorithm and algorithmization are defined and analyzed. Furthermore, contemporary means of developing algorithmic thinking described in the literature are specified. They are then critically evaluated and at the end of the theoretical part the most suitable set of means is selected and the way of their use is proposed. Action research was carried out in the circle of informatics at the primary school in Prague. The verification of the effectiveness of the selected instruments took place during fifteen sixty-minute lessons. The focus of this research lies in increasing the quality of pedagogical practice of the teacher, in the development of his didactic...
Keywords:
activities to develop algorithmic thinking; algorithmic structures; algorithmic thinking; children's programming languages; programming applications; aktivity k rozvoji algoritmického myšlení; algoritmické myšlení; algoritmické struktury; dětské programovací jazyky; programovací aplikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125706