Original title:
Supervize v mateřské škole
Translated title:
Supervision in preschool education
Authors:
Bürgerová, Anna ; Pavlas Martanová, Veronika (advisor) ; Frombergerová, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je představit téma supervize v kontextu školního prostředí jako nástroj profesní podpory předškolních pedagogů, zmapovat realizaci supervize v mateřských školách a zjistit, jak supervizní službu vnímají a hodnotí jejich pedagogičtí pracovníci. Teoretická část se nejprve věnuje konceptu supervize z hlediska pojmového vymezení, funkce, cílů, zaměření, procesu a účastníků. Následující část teorie se zabývá tématem uplatňování supervize ve školství, specifickými nároky pedagogické profese a představuje supervizi jako účinný nástroj profesního růstu a psychohygieny pedagogů. Empirická část práce představuje kvalitativní výzkum zaměřený na zkušenosti pedagogických pracovníků se supervizí ve třech mateřských školách, který byl zpracován podle principů metody zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že realizace supervize v MŠ předně závisí na finančních a organizačních možnostech školy, které předurčují míru využití potenciálu této služby. Z výsledků dále vyplývá, že pedagogičtí pracovníci supervizi vnímají jako pomoc v získání nového náhledu a prostředek ke sdílení v bezpečném prostředí. Právě pocit bezpečí a důvěru učitelé vnímají jako klíčový prvek pro úspěšný supervizní proces společně s lidským a partnerským přístupem supervizora, jehož přítomnost je nezbytná pro ochranu...The aim of the thesis is to present the concept of supervision in educational context as a tool for supporting preschool educators in their professional development, to map supervision implementation in nursery schools and examine teachers' views on supervision. The theoretical part first introduces the concept of supervision with regard to the term definition, its functions, aims, purpose, process and its participants. The following section of theory deals with the topic of supervision in educational environment, specific demands placed on teaching profession and presents supervision as an effective tool for teachers' professional growth and their mental health support. The empirical part presents qualitative research focused on teachers' experiences with supervision in three nursery schools and based on grounded theory principles. The results show that supervision implementation in nursery schools primarily depends on their financial and organisational capabilities which determine their ability to utilize supervision's potential. Research also shows that preschool educators perceive supervision as help, providing them with new perspectives, and as a means of sharing in a safe environment. Feeling of safety and trust in particular is according to the teachers a key component of a successful...
Keywords:
grounded theory; preschool education; supervision; předškolní vzdělávání; supervize; zakotvená teorie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125594