Název:
Konstrukce podporovaná kabelem
Překlad názvu:
Cable supported bridge
Autoři:
Kolář, David ; Koláček, Jan (oponent) ; Nečas, Radim (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstrakt: [cze][eng]
Předmětem bakalářské práce je návrh lávky přes řeku. Ze tří variant, které se liší statickým uspořádáním, byla vybrána konstrukce lávky podporovaná kabely, tzv. zavěšená. Jedná se o konstrukci sestávající z parabolické monolitické předpjaté mostovky, která je zavěšená na dva svislé pylony konického tvaru pomocí závěsů. Lávka je situována kolmo ke korytu řeky a její celková délka je 57,465 m. Výpočet vnitřních sil byl proveden pomocí softwaru Scia Engineer 20.0 na prutovém a deskovém modelu a pro ruční kontrolu některých dílčích výsledků byl využit program MS Excel. Návrh předpětí, posouzení mezních stavů použitelnosti a únosnosti, dimenzování bylo provedeno ručně podle platných norem a předpisů. K posouzení pylonu na kombinaci dvouosého ohybu a normálové síly byly využity moduly výpočetního softwaru IDEA StatiCa 9 a některé z těchto výsledků byly taktéž kontrolovány ručně, avšak jedná se pouze o zjednodušenou kontrolu. Práce neuvažuje fáze výstavby, ztráty předpětím jsou stanoveny odhadem.
The topic of this bachelor thesis is design of a footbridge across a river. The final version, which has been chosen from three designs differentiating in their static behaviour of the structure, is a cable-stayed footbridge. The chosen option is designed as a parabolic monolithic prestressed deck suspended by cables anchored to two cone shaped pylons. The structure is situated perpendicularly to the riverbed and its total length is 57,465 m. Softwares, such as SCIA Egineer 20.0 and MS Excel, were used for the calculations of internal forces and modelling calculation models and its verification by hand. The design of the prestressing force, assessment of utility limit state and serviceability limit state were done by hand according to valid standards and regulations. Partially simplified bearing capacity assessment of the pylons was solved by IDEA StatiCa 9 software and some of the results were verified by hand as well. The thesis disregards stages of construction and prestress losses are estimated.
Klíčová slova:
beton; lávka pro pěší; mezní stav použitelnosti; mezní stav únosnosti; monolitická konstrukce; pylon; předpětí; výchozí stav; zavěšená konstrukce; závěsy; cable-stayed bridge; concrete; hangers; initial state; monolithic structure; pedestrian footbridge; prestressing; pylon; serviceability limit state; ultimate limit state
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/199064