Original title:
Guillaume de Machaut na knížecím dvoře: funkce autora
Translated title:
Guillaume de Machaut at the royal court: the function of the author
Authors:
Fantysová Matějková, Jana Document type: Papers Conference/Event: Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“, Praha (CZ), 20180920
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Středověký autor se vymyká jak modernímu pojetí autora, tak i pojetí strukturalistickému zejména proto, že je zakotven ve zcela odlišné historické realitě: charakter středověkého textu, používání psaného záznamu, ani způsob šíření díla neodpovídají tomu, co dnes považujeme za literaturu, a ani pojem či status autora se s moderní představou příliš nepřekrývá. Počátky moderního autorství lze ale sledovat již ve středověku, zejména definujeme-li autora ve vztahu k textu, dílu a čtenáři, a to jednak statusem autora, který mu přiznali čtenáři a jednak subjektivitou, tj. vědomím sebe sama jako tvůrce. Na příkladu básníka a hudebního skladatele Guillauma de Machaut popisuje tato studie jak řadu fenoménů typických pro středověk, kdy dominovala orální performance, objednávka mecenáše a kdy byla umělecká tvorba plně integrována do běžného života, tak i zrození subjektivity autora, která se utváří ve vztahu k mecenáši a je důsledkem reflexe vlastní sociální role v dvorském prostředí.The medieval author eludes both the modern concept of the author and the structuralist concept, because he belongs to a different historical reality: the character of a medieval text, the use of a written record and the way in which a work was disseminated do not correspond to what we consider literature today, and neither the concept of the author nor his status coincide with the modern notion. The origins of modern authorship can be traced as early as the Middle Ages, if we define the author in relation to the text, work and reader, in terms of the status granted to an author by his readers, and also in terms of his subjectivity. Taking as its example the poet and composer Guillaume de Machaut, this paper describes a number of phenomena typical of the Middle Ages, when oral performances and commissions by patrons dominated. It also describes the genesis of the author’s subjectivity, which was formed in relation to his patron and reflects Machaut´s social role.
Keywords:
courtly literature; Guillaume de Machaut; medieval patronage Project no.: GA19-07473S (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“. Sborník 6. sjezdu historiků umění, ISBN 978-80-88283-35-5
Institution: Masaryk Institute and Archives of the ASCR AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0310424