Název:
Vzdělávání učitelů ve vybraných zemích
Překlad názvu:
EDUCATION OF TEACHERS IN SELECTED COUNTRIES
Autoři:
Škoda, Jan ; Veteška, Jaroslav (vedoucí práce) ; Krámský, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá srovnáním vzdělávání učitelů vyššího sekundárního stupně ve vybraných zemích včetně České republiky. Jejím cílem je analýza požadavků na profesionální kvalifikaci pedagogických pracovníků a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Ve vybraných zemích je zkoumána především související legislativa, správní struktura a základní principy vzdělávání učitelů působících následně na vyšší sekundární úrovni vzdělávání. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První část specifikuje prostředí jednotlivých zemí z různých hledisek (Česká republika, Anglie a Wales a Finsko) a dále vzdělávání učitelů v jednotlivých zemích. Dotčené země jsou popisovány na obecné úrovni (geografické umístění, politické uspořádání, sociální, kulturní a ekonomická situace). Tento nástin vývoje a stavu dané společnosti přispívá k pochopení jednotlivých vzdělávacích systémů. Vybrané země se vyznačují značnou geografickou vzdáleností a zároveň odlišným historickým vývojem. Obecná charakteristika zemí je doplněna o specifikaci legislativy a správní struktury. Díky analýze těchto zemí můžeme posuzovat příčiny a důsledky rozličných faktorů, které mohou ovlivňovat vzdělávání učitelů. Druhá část je prakticky orientována a zaměřuje se na srovnání vybraných zemí a vymezení základních faktorů, které mají vliv na...This diploma thesis deals with the comparison of education of upper secondary teachers in chosen countries including the Czech Republic. Its objective is to analyse requirements for teachers' training, qualifications and continuing professional development. The thesis primarily looks into the organisation of the education system and governance, legislation and principals of upper secondary teachers' training in chosen countries. The thesis is divided into two main parts. The first one specifies the environment of chosen countries using different criteria (the Czech Republic, England and Wales, Finland) and also the teachers' training, qualification and development dilemma in particular countries is detailed in this part. The countries involved are described in general (geographic location, political system, social, cultural and economic situation). The outline of the development and current situation of each society contributes to the understanding of particular systems of education. Chosen countries are characterised by a considerable geographic distance and also by different historical development. The general information is enhanced with legislation and administration and governance specifics. We can assess the causes and consequences of various factors which can influence teachers' education...
Klíčová slova:
Anglie a Wales; Finsko; komparativní analýza; srovnávací pedagogika; Vzdělávání učitelů; ČR; Comparative Analysis; Comparative Education; Education of teachers; England and Wales; Finland; Teachers training; The Czech Republic