Název:
Inkluzivní vzdělávání žáků se sluchovým postižením z pohledu rodičů
Překlad názvu:
Parents of Deaf Students in Mainstream Schools
Autoři:
Sůsová, Kristýna ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků se sluchovým postižením v České republice z pohledu rodičů. Teoretická část se v jednotlivých kapitolách věnuje sluchovému postižením obecně, možnostem rehabilitace a používání kompenzačních pomůcek či logopedické intervenci. Dále také popisuje vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice ve školách pro žáky se sluchovým postižením, ale i ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Přibližuje možnosti vzdělávání a podpory od narození dítěte po studium na vysoké škole. Následně přibližuje zahraniční modely vzdělávání žáků se sluchovým postižením ve čtyřech vybraných státech. Cílem empirické části bylo zmapovat aktuální situaci v inkluzivním vzdělávání žáků se sluchovým postižením z pohledu rodičů. Dále popsat klady a zápory inkluze, spolupráci s pedagogy, adaptaci a vzdělávání s intaktními spolužáky a v neposlední řadě i zjistit, jak vnímají inkluzi pedagogové a zda se jejich názory shodují s názory rodičů. K získání potřebných dat byla využita metoda polostrukturovaných rozhovorů s rodiči žáků se sluchovým postižením a s pedagogy, kteří již mají zkušenost se vzděláváním těchto žáků. Metoda rozhovorů byla doplněná o analýzu žákovské dokumentace. Ve výzkumu bylo zjištěno, že inkluze je vnímána především pozitivně, ale největší problém...My diploma thesis is focused on inclusive education of pupil with hearing impairment in the Czech Republic from the parents' point of view. The theoretical part specializes in the individual chapters on hearing impairment generally, on the possibilities of rehabilitation and use of compensating aids or on logopedic (speech therapy) intervention. Further, the thesis describes education of pupils with hearing impairment in the Czech Republic at schools for pupils with hearing impairment but also at schools with the main education stream. It introduces the possibilities of education and support from the child's birth to the university study. It also introduces foreign models of education of pupils with hearing impairment in 4 chosen countries. The goal of empiric part was to chart the current situation in inclusive education of pupils with hearing impairment from the parents' point of view; to describe pros and cons of inclusion, cooperation with teachers, adaptation and education with intact classmates and also to find out how the inclusion is perceived by teachers and if their opinions are in accordance with parents' opinions. The method of semi-structured interviews with parents of pupils with hearing impairment and with teachers who already have experience with education of these pupils was used...
Klíčová slova:
běžná základní škola; inkluze; rodiče žáka se sluchovým postižením; Sluchové postižení; žák se sluchovým postižením; Hearing impairment; inclusive education; mainstream high school; parents of pupil with hearing impairment; pupil with hearing impairment