Název:
Hospodářské dějiny autorských práv a kreativních průmyslů v Československu
Překlad názvu:
Economic History of Authors' Rights and Creative Industries in Czechoslovakia
Autoři:
Moravcová, Hana ; Doležalová, Antonie (vedoucí práce) ; Miskell, Peter (oponent) ; Fava, Valentina (oponent) ; Kvizda, Martin (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2020
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Economic History of Authors' Rights and Creative Industries in Czechoslovakia Hana Moravcová Dissertation thesis Abstract The thesis analyzes the impact of cultural policy on creative industries in Czechoslovakia. The first chapter is devoted to economics of authors' rights. It identifies inconsistencies in its three main assumptions, that undermine proper understanding of the effects of copyright and authors' rights. It provides a framework for optimization behavior of authors, that respects that market transactions between authors, users and consumers take place not on one, but on many markets where a work is spread. The second chapter reveals that the emergence of the Authors' Rights Act in interwar Czechoslovakia was the result of the influence of particular interest groups. The most important organizations are identified. Their mutual interconnection and linkage to the state facilitated their ability to directly influence the wording of the new law and its practical application. They used favorable conditions, like interventionist thinking of the society. Moreover, Czechoslovakia had to implement an international copyright treaty, part of the peace treaty signed by Czechoslovakia after the Great War. The third chapter consists of two case studies about creative industries in Czechoslovakia. The first...Economic History of Authors' Rights and Creative Industries in Czechoslovakia Hana Moravcová Dissertation thesis Abstrakt Práce analyzuje dopady kulturní politiky Československa na kreativní průmysly. První kapitola je věnována ekonomii autorských práv. Identifikuje rozpory tří základních předpokladů ekonomie autorského práva, které znemožňují správné porozumění jeho dopadům. Poskytuje rámec pro optimalizační chování autorů, který respektuje, že tržní transakce mezi autory, uživateli a spotřebiteli neprobíhají pouze na jednom, ale na mnoha různých trzích, na nichž je dílo šířeno. Druhá kapitola ukazuje, že vznik nového autorského zákona, který byl přijat za první republiky, je výsledkem působení zájmových skupin. Identifikuje nejdůležitější organizace. Jejich vzájemné propojení a jejich vazby na státní aparát přispěly k tomu, že byly schopny přímo ovlivnit znění nového zákona a jeho praktickou aplikaci. Využívaly příznivých předpokladů pro své působení, např. intervencionistické smýšlení společnosti. Československo navíc muselo implementovat mezinárodní smlouvu o autorských právech přičleněnou k mírovým podmínkám, které Československo po velké válce podepsalo. Třetí kapitola se skládá ze dvou případových studií o kreativních průmyslech v Československu. První případová studie pomocí analýzy vývoje...
Klíčová slova:
autorské právo; copyright; filmové odvětví; institucionální vývoj; kulturní politika; proces dobývání renty; trhy pro autorskoprávně chráněná díla; veřejný statek; zájmové skupiny; authors' rights; copyright; cultural policy; film industry; institutional development; interest groups; markets for works protected by authors' rights; public good; rent seeking