Název:
Zástavba pohonné jednotky LYCOMING do letounu Bristel UL
Překlad názvu:
Installation of the LYCOMING power unit into the Bristel UL aircraft
Autoři:
Kročil, Petr ; Juračka, Jaroslav (oponent) ; Píštěk, Antonín (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá problematikou zástavby motorové jednotky typu Lycoming do dvoumístného letounu kategorie VLA (velmi lehké letouny). V první části práce jsou popsány charakteristiky dosavadně vyráběných letounů Bristell. Následně je pomocí vícekriteriálního rozhodování proveden rešeršní výběr nově zastavované pohonné jednotky. Pro vybranou jednotku je vypočten hmotový a centrážní rozbor a letové výkony. Dále je navržena konstrukce lože pro zavěšení motoru na drak letounu. Dle přepisu CS-VLA a CS-23 je stanoveno zatěžování lože, pro následné provedení pevnostní kontroly. Poté je v práci navržena kapota vhodná pro chlazení motoru a klimatizování kabiny. V další části je navržena kompletní palivová soustava. Celou práci uzavírá finanční nákladnost remotorizace a provozu letounu.
This diploma thesis focuses on Lycoming drive unit mounting used in two-seater plane of VLA category (the very light aircraft). In the beginning characteristics of currently produced Bristell aircrafts are described. Following chapters aim at research selection of new drive unit mounting based on multi-criteria decision analysis. For selected unit, the weight, center of mass and flight performance are calculated. Additionally, the construction of engine mount is proposed. According to CS-VLA and CS-23 stress level of mounting is defined followed by strength verification. Later in this thesis, a suitable engine cover for engine and cockpit cooling is proposed. A complete fuel system is described in following chapter. Last chapter deals with financial costs of re-engining as well as aircraft operational costs.
Klíčová slova:
Bristell; CS-VLA; Kapotáž motoru; letové výkony; Lycoming; MKP analýza; Palivový systém; pevnostní kontrola; Pístové motory; Zástavba pohonné jednotky; Šroubový spoj; Bristell; CS-VLA; Drive unit mounting; Engine cover; Flight envelopes; Fuel system; Lycoming; MKP analysis; Piston engine; Strength verification; Thread joint
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/192699