Název:
Etický rozměr content marketingu na sociálních sítích
Překlad názvu:
The ethical dimension of content marketing on social networks
Autoři:
Švamberk, Viktor ; Šlerka, Josef (vedoucí práce) ; Koubský, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce popisuje a analyzuje etický rozměr content marketingové praxe na sociálních sítích. Rapidní tempo technologického pokroku, formující zrod participativního webu 2.0 a sociálních sítí, vedlo k vytvoření stále zvětšující se mezery mezi každodenní online zkušeností a diskurzem aplikované etiky. Skrze trojici cílů diplomové práce je tak nejprve literární rešerší popsáno dosavadní vědění v oblasti marketingové a informační etiky (a jsou identifikovány jeho limity), za pomocí informační etiky Luciano Floridiho je následně sestrojen jednotný etický rámec pro posouzení specifických morálních dilemat vznikajících na sociálních sítích a tento rámec je otestován případovou studií na sociální síti Reddit. V ní je skrze nepřiznanou marketingovou praxi otestována funkčnost šestice pilířů sestrojeného etického rámce. Ty postihují zásadní parametry a projevy indikující neetickou činnost. Současně je tak ilustrována existence a způsoby vzniku tzv. etického vakua dokreslující potřebu aktualizovat přístupy teorií aplikované etiky pro prostředí sociálních sítí a informační sféry obecně.This diploma thesis describes and analyzes the ethical dimension of content marketing practice on social networks. The rapid pace of technological progress, shaping the birth of participatory Web 2.0 and social networks, has led to an ever-increasing gap between the everyday online experience and the discourse of applied ethics. Three main goals of this thesis are met. First, current academical knowledge (and its limits) in the field of marketing and information ethics is described. Secondly, with the help of Luciano Floridi's Information Ethics, a unified ethical framework for assessing specific moral dilemmas on social networks is constructed. Lastly, this framework is verified in an extensive Reddit case study, where each of the six pillars of the constructed ethical framework (which affects fundamental parameters and manifestations indicating unethical activity) are tested on manifestations of unacknowledged marketing activity. At the same time, the existence and emergence of the so-called ethical vacuum are illustrated, indicating that there is a need to update the theoretical approaches of applied ethics for the specifics of social networks and the infosphere in general.
Klíčová slova:
etika|informační etika|sociální sítě|infosféra|marketingová etika|business etika|počítačová etika|etický rámec|content marketing|aplikovaná etika|Reddit; ethics|Informational Ethics|social networks|infosphere|marketing ethics|business ethics|computer ethics|ethical framework|content marketing|applied ethics|Reddit