Název:
Vliv cvičení "brain gym" na posturální stabilitu u hráčů tenisu
Překlad názvu:
The effect of "brain gym exercises" on tennis players' postural stability
Autoři:
Formanová, Klára ; Vomáčková, Helena (vedoucí práce) ; Pánek, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Vliv cvičení "brain gym" na posturální stabilitu u hráčů tenisu Cíle: Cílem diplomové práce je zjistit, zda provádění cvičení "brain gym" po dobu 30 dnů má vliv na posturální stabilitu u hráčů tenisu Metody: Pilotní studie se dohromady zúčastnilo 12 žen, tenistek, ve věku 18 - 30 let. Probandky absolvovaly 30denní cvičební intervenční program, který cvičily denně po dobu maximálně 10 minut. Posturální stabilita byla měřena před zahájením intervence a po skončení intervence pomocí přístroje Neurocom Smart EquiTest Systém (testy Sensory Organization Test, Motor Control Test, Limits of Stability) a byla doplněna testem Standing Stork Test vyhodnocující schopnost balancovat ve svislé poloze na špičce jedné dolní končetiny. Naměřená data byla zpracována programem Neurocom Data Analyzer, z něhož byly data následně převedeny do programu Microsoft Excel 2010, SPSS 2007 a GPower 2019. K hodnocení efektu intervence byly použity statistické metody - Shapiro- Wilkův test, Studentův párový t-test, Wilcoxonův test, a metoda pro určení klinické významnosti - Cohenovo d. Hladina statistické významnosti byla určena na α = 0,05, kdy p < 0,05 - statistická významnost, p > 0,05 - statistická nevýznamnost. Hodnoty klinické významnosti byly vyhodnoceny dle rozmezí: velká významnost - d > 0,80, střední významnost...Title: The effect of "brain gym" exercise on tennis players' postural stability Aims: The aim of this diploma thesis is to find out whether "brain gym" exercise completed for 30 days has an impact on tennis players' postural stability Summary: Altogether 12 women, 18-30 year olds, participated in the pilot study. The probands had completed a 30-day exercise intervention program which included a daily exercise for a maximum of 10 minutes. The postural stability was measured before and after the intervention using Neurocom Smart EquiTest System (Sensory Organization Test, Motor Control Test, Limits of Stability) and Standing Stork Test which evaluace the ability to balance vertically on the tip of one lower limb. The measured data were processed by the program Neurocom Data Analyzer, from which the data were subsequently transferred to Microsoft Excel 2010, SPSS 2007 and GPower 2019. To evaluate the effect of intervention the statistical methods - Shapiro-Wilk test, Student's paired t-test, Wilcoxon test were used and Cohen's d was used to determine clinical significance. The level of statistical significance was determined to α = 0,05, when p < 0,05 - statictical significance, p > 0,05 - statistical insignificance. The values of clinical significance were set to: high significance - d > 0,80, medium...
Klíčová slova:
"brain gym"; NeuroCom Smart EquiTest System; posturální stabilita; rovnováha; Standing Stork Test; tenis; tenisový hráč; balance; brain gym; educational kinesiology; NeuroCom Smart EquiTest System; postural stability; Standing Stork Test; tennis; tennis players