Název:
Metody a techniky dramatické výchovy v hodinách českého jazyka ve 3. ročníku ZŠ.
Překlad názvu:
Methods and Techniques of Drama in Education in the Lessons of Czech Language at the 3rd Grade of Primary School.
Autoři:
Pajpachová, Šárka ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této diplomové práce je zjistit, jaké možnosti může dramatická výchova přinést do výuky českého jazyka ve 3. ročníku základní školy. Zásadní otázkou je, zda je dramatická výchova vhodným nástrojem k učení žáků a jaké je spektrum využití metod a technik dramatické výchovy ve výuce českého jazyka ve 3. ročníku na základní škole. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je uveden český jazyk a dramatická výchova v rámci obsahu učiva na základní škole, včetně jejich charakteristik a cílů, které jsou v souladu s rámcovým vzdělávacím programem. Zabývá se také metodami i vzájemnou propojeností obou oborů. Dále jsou v teoretické části uvedena specifika žáka na 1. stupni základní školy. Praktická část je rozčleněná podle dní v týdnu. Každý den obsahuje popis konkrétní vyučovací hodiny českého jazyka ve 3. ročníku, do které jsou zařazeny metody a techniky dramatické výchovy. Každá lekce obsahuje též reakce žáků v průběhu výukového bloku. Všechny vyučovací jednotky jsou ukončeny vlastní závěrečnou reflexí s uvedením, co se povedlo a naopak co se nepovedlo. Zde dochází i k zodpovězení výzkumné otázky. Tato diplomová práce upozorňuje na pozitivní vliv dramatické výchovy při výuce českého jazyka s ověřením jejích metod a technik v oblasti edukačního, osobnostního i sociálního...The aim of this thesis is to discover the possibilities Drama in Education can bring into the teaching of Czech Language in the third year of Primary Schools. The central hypothesis is whether Drama is a suitable tool for pupil instruction and what is the scale of methods and techniques in Drama in Education in the third year in Primary Schools. The thesis is divided into a theoretical and a practical section. In the theoretical part, both Czech Language and Drama in Education are reflected on in the framework of the curriculum of Primary Schools, including their characteristics and goals and their conformity with the National Curriculum. This section is also dedicated to the methods and the mutual interconnectedness of both disciplines. Further, the specifics of a primary school student are provided. The practical part is divided into parts according to the days of the week. In each day, a description of a specific Czech Language lesson in the third year is provided. In the description, the methods and techniques of Drama in Education are included. Each lesson consists also of the responses of the students as they gave them throughout the teaching bloc. All the lessons are concluded with a final reflection, specifying the highs and the lows of the lesson. Here, the hypothesis is being discussed....
Klíčová slova:
analýza; dramatická výchova; první stupeň; RVP; třetí třída; učení; učivo; výuka; záznam; Český jazyk; ŠVP; 3rd grade; analysis; Czech language; Drama in Education; FEP; learning; Primary School; record; SEP; teaching