Original title:
Vnímání smyslu života adolescenty v diagnostickém ústavu
Translated title:
Perception of the meaning of life by adolescents placed in diagnostic institution
Authors:
Novotná, Lýdie ; Matoušek, Oldřich (advisor) ; Vodáčková, Daniela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Bakalářská práce pojednává o vnímání smysluplnosti života adolescentních chlapců umístěných v diagnostickém ústavu. Hlavním cílem práce je zjistit, v jaké míře vnímají tito chlapci svůj život jako naplněný nějakým smyslem a porovnání s mírou vnímání smysluplnosti životů adolescentních chlapců, kteří v ústavní péči nebyli a nejsou. Práce se zaměřuje především na otázky rozdílů a shody ve vnímání smyslu života a jeho hodnot a případnou možnost využití existenciální sociální práce při práci s adolescenty umístěnými v ústavním zařízení. První část práce je věnována teoretickému základu. Druhá část je věnována samotnému výzkumu, který byl proveden pomocí logo-testu a polostrukturovaného rozhovoru, tedy jak kvantitativní, tak i kvalitativní metodou.(in English): The bachelor's thesis concerns how adolescent boys placed in diagnostic institution perceive the meaning of life. The main aim of this work is to discover to which extent these boys perceive their life as fulfilled in contrast to boys who have never been in institutional care. The work focuses mainly on how their perception of the meaning of life and the life values differ or match and on the potential possibility to use existential social work when working with adolescents placed in the institutional facility. The first part of the thesis is devoted to the theoretical basis. The second part is devoted to the research itself which was done using the logo-test and a semi-structured interview, thus using both quantitative and qualitative methods.
Keywords:
Adolescent|Diagnostic institution|Meaning of life|Logotherapy|Life's values; Adolescent|Diagnostický ústav|Smysl života|Logoterapie|Životní hodnoty
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111571