Název:
Sebepojetí v adolescenci
Překlad názvu:
Self - concept in Adolescence
Autoři:
Hoferková, Eva ; Trpišovská, Dobromila (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce na téma Sebepojetí v adolescenci je objasnit konstrukt sebepojetí z pohledu psychologie osobnosti, neboť jde o individuálně specifickou charakteristiku osobnosti člověka, jejíž význam je nezpochybnitelný. V průběhu ontogeneze člověka se sebepojetí postupně vyvíjí a formuje na základě získávaných poznatků o sobě samém a má své diference v každém vývojovém období. Práce je zaměřena na období adolescence, a proto také představuje typické rysy sebepojetí u adolescentů. V jejich životě je významným mezníkem ukončení povinné školní docházky, s tím souvisí proces výběru povolání, který tato práce spojuje se školní úspěšností. Empirická část práce se zaměřuje na zjištění, zda existuje vztah mezi sebepojetím školní úspěšnosti a volbou budoucího povolání u adolescentů. V tomto směru je podstatné, jestli způsob, jakým adolescenti prožívají a hodnotí vlastní školní úspěšnost, může mít vliv na proces volby povolání. Pro kvantitativní výzkumné šetření byly stanoveny cíle a výzkumné otázky. Jako diagnostický nástroj k získání dat byl použit standardizovaný dotazník SPAS zkoumající sebepojetí školní úspěšnosti a také vlastní dotazník zaměřený zejména na další profesní směřování adolescentů a volbu dalšího vzdělávání či profesní přípravy. Dotazníky byly distribuovány do šesti základních škol...The aim of the thesis on the topic of Self-concept in adolescence is to clarify the construct of self-concept from the perspective of personality psychology, because self-concept is an individual specific characteristic of human personality and its meaning is unquestionable. In the course of human ontogenesis, self-conception gradually develops, and forms based on acquired knowledge about itself and has its differences in each developmental period. The work is focused on the period of adolescence and therefore also presents typical features of self-concept in adolescents. The end of compulsory schooling is an important milestone in the life of adolescents, which relates to the process of choosing a profession that his work is associated with school success. The empirical part focuses on finding out whether there is a relationship between the self-concept of school success and the choice of future profession in adolescents. In this respect, it is essential that the way in which adolescents experience and evaluate their own school success can affect the career choice process. The objectives and research questions were set for the quantitative research. A standardized SPAS questionnaire examining the self-concept of school success was used as a diagnostic tool to obtain data, as well as a...
Klíčová slova:
adolescent; sebepojetí; volba povolání; školní úspěšnost; adolescent; career choice; school success; self-concept