Název:
Mariánská úcta v zrcadle olomoucké nástěnné malby pozdního středověku
Překlad názvu:
Devotion to the Blessed Virgin Mary in the mirror of the Late Gothic wall paitings in Olomouc
Autoři:
Pavlíková, Vladěna ; Ottová, Michaela (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se věnuje mariánské zbožnosti se zvláštním důrazem na růžencový kult. S ohledem na tuto skutečnost bylo pro studium vybráno město Olomouc, jež ani v době husitských bojů nezměnilo své katolický charakter. Výsledkem toho jsou ojedinělé památky, v tomto případě především nástěnné malby. Předkládaná práce se skládá z pěti částí, v nichž jsou zohledněny jak politické a sociální dějiny města, tak všeobecný vývoj mariánské zbožnosti a růžencového kultu v Evropě, až po jeho recepci v Olomouci, jež se projevila vznikem bratrstva či ikonograficky ojedinělých nástěnných výjevů. Hlavními cíli práce je zpřesnit informace o bratrstvech ve městě, jejich činnosti a provozu a v souvislosti s tím provést komplexní ikonografickou analýzu zkoumaných nástěnných maleb, vedoucí i k určení jejich objednavatelů. V neposlední řadě upozornit na nápisy na stěně v kapli sv. Jana Křtitele u kostela sv. Václava, které nebyly doposud reflektovány, přestože jejich výpovědní hodnota je významná.The thesis is focused on Marian devotion with great emphasis on Rosary. In regard on this matter papers presents Olomouc as an important catholic town of Central Europe. Result of this development are unique monuments, concretely rare mural paintings. Presented thesis includes five chapters that deals with political and social history of the town, just as global development of Marian devotion and Rosary in Europe, together with acceptance of these ideas and establishment of Rosary Confraternity in Olomouc. The most important aims of thesis are: to particularize knowledge of confraternities in town, of their activity and operations and to conduct a complex iconographic analyse of wall paintings with pinpoint of their donators. And last but not least to discuss the still unreflected inscriptions on the wall of the Chapel of St John the Baptist of St Wenceslas Cathedral in Olomouc.
Klíčová slova:
nástěnné malířství; Olomouc; pozdní gotika; růženec; Late gothic style; Olomouc; Rosary; Wall paintings