Název:
Realita a postmodernismus ve hrách Marka Ravenhilla
Překlad názvu:
Reality and Postmodernism in the Plays of Mark Ravenhill
Autoři:
Krejčí, Patrik ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Thesis Abstract The thesis aims to explore how Mark Ravenhill's plays engage with postmodern themes and techniques, while tracking the development of associated experimental tendencies. This development cannot be accurately perceived chronologically, therefore what the thesis does instead is to group connected phenomena thematically, while making sure to stress the gradation that is perceptible over the course of Ravenhill's career. To achieve such a goal, several plays have been selected and arranged based on their focus and the level of experimentation present within them. The plays of principal importance are: Shopping and Fucking (1996), Some Explicit Polaroids (1999), Faust (Faust Is Dead) (1997), Handbag (1998), Mother Clap's Molly House (2001), Product (2005), Pool (No Water) (2006) and The Experiment (2010). The first three listed plays are not formally experimental themselves, yet they instead provide a sound theoretical background for the close reading of the remaining plays. This includes especially Ravenhill's treatment of the concept of postmodernity and its social impact. The analysis of the other, generally younger plays pursues the practical application of the insight gained in the introductory plays. Hence, what is theoretically implied at first is applied not only thematically, but...práce Cílem této práce je popsat, jakým způsobem jsou v divadelních hrách Marka Ravenhilla zpracovány témata a postupy užívané postmodernou, a ukázat, jakým vývojem tyto hry prochází z hlediska formálních experimentů. Touha experimentovat se sice v průběhu Ravenhillovy kariéry stupňuje, lépe než chronologicky však lze užití postmoderních prvků ilustrovat pomocí tematických seskupení uvedených her do několika celků s podobným zaměřením a úrovní experimentace. Hry, kterých se toto týká především, a které budou předmětem rozboru, jsou následující: Shopping and Fucking (1996), Some Explicit Polaroids (1999), Faust (Faust Is Dead) (1997), Handbag (1998), Mother Clap's Molly House (2001), Product (2005), Pool (No Water) (2006) a The Experiment (2010). První tři jmenované se samy formálními experimenty nevyznačují a představují spíše potřebný teoretický základ pro účely analýzy her následujících. Ukazují totiž, jakým způsobem Ravenhill pojímá ideu postmoderny a v čem spatřuje její možné společenské dopady. Rozbor ostatních, převážně novějších her využívá poznatků nabytých v hrách dřívějších, jelikož to, o čem postavy nejprve pouze diskutují, se stává později realitou právě díky formální experimentaci a rozvíjení již načrtnutých témat. Ve hrách Handbag a Mother Clap's Molly House lze sledovat fragmentaci...
Klíčová slova:
Ravenhill|realita|postmodernismus|drama|simulace|identita|vyprávění|společnost; Ravenhill|reality|postmodernism|drama|simulation|identity|storytelling|society