Original title:
Styl současných reklamních textů publikovaných na internetu
Translated title:
The Style of Contemporary Advertising Texts on the Internet
Authors:
Průšová, Pavlína ; Mareš, Petr (advisor) ; Saicová Římalová, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá stylem současné reklamy a reklamních textů publikovaných na internetu. Teoretická část práce je zaměřena na teorii reklamy a její funkce. Popisuje specifika jednotlivých typů reklamy a navrhuje několik možností klasifikace. Představuje také dynamické prostředí internetu a prvky pro něj typické. Poslední kapitola teoretické části je věnována jazyku a stylu reklamních textů a prostředkům, které se v nich obvykle objevují. Praktická část pracuje se vzorkem reálných současných reklam publikovaných na internetu; texty jsou podrobeny analýze za účelem nalezení odpovědi na tři výzkumné otázky. První se týká prostředků, které reklamy používají, aby zaujaly adresáta. Výstupem je tabulka obsahující přehled zjištěných prostředků a jejich četnost vzhledem k formě reklamy. Druhá výzkumná otázka se zaměřuje na to, jaké přesvědčovací prostředky reklamy užívají v závislosti na svém účelu. Třetí část je věnována jazykovým a stylovým prostředkům typickým pro určité cílové skupiny. Výsledky analýzy a míra její úspěšnosti jsou shrnuty v závěru diplomové práce. Klíčová slova: reklamní text, jazyk reklamy, styl reklamy, reklama na internetu, současná reklamaThis thesis studies the style of contemporary advertisement and advertising texts published on the internet. The theoretical part is focused on theory and function of advertisement. It describes the specifics of each type of advertising and proposes several classification options. It also presents the dynamic internet environment with typical features. The last section of the theoretical part is devoted to the language and style of advertising texts and the commonly used linguistic aspects and stylistic devices. The practical part deals with examples of real contemporary advertisements published on the internet; the texts are analyzed to find answers to three research questions. The first concerns features which ads use to engage recipient's interest. The output is a table containing an overview of all identified features and their frequency according to the form of advertising. The second research question focuses on persuasive means that advertisements use according to their function. The third part is devoted to linguistic and stylistic features typical for certain target groups. Results of the analysis and the success evaluation are summarized at the end of the thesis. Keywords: advertising text, language of advertisements, style of advertisements, advertisement on the internet, contemporary...
Keywords:
advertising text|language of advertisements|style of advertisements|advertisement on the internet|contemporary advertisement; text reklamy|jazyk reklamy|styl reklamy|reklama na internetu|současná reklama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110476