Original title:
Jazykový management na sociálních sítích: jazyk jako předmět diskuse a jako index sociální identity autora
Translated title:
Language management on social networks: Language as a topic being discussed and as an index of the author’s social identity
Authors:
Mrázková, Kamila Document type: Papers Conference/Event: Spisovná čeština a jazyková kultura 2018, Olomouc (CZ), 20181018
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Příspěvek se zabývá různými druhy jazykového managementu uplatňovaného na sociálních sítích jejich uživateli, konkrétně na Twitteru a Facebooku. Všímá si mj. fenoménu tzv. Grammar Nazis, hlavním tématem je ale zvláštní typ managementu spojený s psaním a interpretací nápadně neortografických textů. Jde o hravý a humorný management, vycházející ze sdíleného přesvědčení komunikujících, že lidé s xenofobními, šovinistickými apod. postoji neovládají český pravopis a mají obecně slabé jazykové kompetence.The paper deals with various language management types on Czech social media, namely on Twitter and Facebook. Having provided an overview of some common types of language management activities on the Czech internet, such as the activities of the so called “grammar Nazis”, the author focuses on a special type of language management, which includes writing and interpreting strikingly non-orthographic texts. This type of a playful and humorous management is based on the shared beliefs of the communicants that people of xenophobic, chauvinist etc. attitudes have poor competence in Czech spelling and in the Czech language generally.
Keywords:
Grammar Nazis; indexicality; language management; ortography; social media Project no.: GA18-08651S (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Spisovná čeština a jazyková kultura 2018: příspěvky z mezinárodní konference konané ve dnech 18. a 19. října 2018 na Univerzitě Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-5465-8
Institution: Institute of the Czech Language AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0300261