Název:
Zahájení hodiny literární výchovy dle zásad pedagogického konstruktivismu
Překlad názvu:
Beginning of a literary education lesson according to principles of the constructivist teaching
Autoři:
Minářová, Tereza ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje problematice zahajování vyučování v oboru literární výchovy. Autorka si stanovila za cíl dokázat, že uplatňování konstruktivistického přístupu ve strukturování výuky vzbuzuje v žácích a studentech zájem, aktivitu a motivaci k učení, podporuje samotný učební proces a kritické myšlení. Pomocí předložených argumentů na základě studia odborné literatury a zkušeností z pedagogické praxe ověřuje pozitivní vliv využití modelu učení E-U-R. Konkrétně se zaměřuje na první z fází, evokaci, pro jejíž provedení předkládá kritéria, metody realizace a navrhuje její možný obsah. V praktické části své předpoklady ověřuje na šesti vyučovacích hodinách, jejichž reflexe dokazují, že účinná evokace podporuje proces učení.The diploma thesis deals with an issue of a teaching process initiation in a literary education. The aim of the thesis is to prove that applying a constructivist approach to the lesson structure arouses pupils' and students' interest, activity and motivation to learn and it also supports the learning process and critical thinking. The thesis verifies a positive effect in using of the E-U-R learning model based on studying scientific literature and author's pedagogical experience. More specifically, the thesis focuses on the first phase, evocation. It presents the criteria and methods of realization and it suggests the possible content of evocation. In the practical part, the author verifies these findings on six lessons. The reflections prove that effective evocation supports the learning process.
Klíčová slova:
E-U-R; evokace; literární výchova; metody kritického myšlení; motivace; pedagogický konstruktivismus; prekoncept; třífázový model učení; čtenářství; constructivist teaching; E-R-R; evocation; literary education; methods of critical thinking; motivation; prekonception; reading; three-stage learning cycle