Název:
Znalosti žáků 2. stupně vybrané ZŠ o menstruačním cyklu
Překlad názvu:
Second grade students' menstruation cycle awareness
Autoři:
Nováková, Michaela ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá gramotností žáků na vybrané ZŠ na téma menstruační cyklus. Zaměřena je pře- devším na základní informace o menstruaci a na to, jak vybraným respondentům toto téma více osvětlit. Cílem práce je zjistit, jaké je povědomí žáků na toto téma, upřesnit nesrovnalosti a případně vyvrátit nepravdivé informace. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V části teoretické se věnuje vymezení pojmů - menstruace, historický kontext menstruačního cyklu, anatomie vnitřních a vnějších po- hlavních orgánů, charakteristika poruch menstruačního cyklu. Praktická část se zabývá ověřením znalostí žáků na vybrané škole. Výsledky dotazníkového šetření jsou zpracovány v podobě tabulek. Analýza dat, získaná pomocí dvojího dotazníkového šetření, ukazuje, že prvotně bylo 50,5 % odpovědí správných a po druhém šetření se úspěšnost zvýšila na 77,6 %. Dále analýza prokázala, že znalosti napříč ročníky 2. stupně ZŠ jsou podobné. Ani mezi 6. a 9. ročníky nejsou velké znalostní rozdíly V 6. ročnících byl prvotní počet správných odpovědí průměrně 13 a napodruhé se správnost zvýšila na 20; u devátých ročníků nejprve bylo průměrně 14 dobrých odpovědí a...The thesis focuses on menstrual cycle literacy of students at a selected primary school. The main focus of the thesis is primarily on the basic information on menstruation and how to clarify the topic to the chosen respondents. The aim of the paper is to determine the students' awareness regarding this topic, specify discrepancies and, if necessary, refute false information. The paper is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part covers terms menstruation, the historical context of the menstrual cycle, the anatomy of internal and external reproductive organs and characteristics of menstrual cycle disorders. The practical part contains an analysis of data gained by means of two survey and a plan of a lecture on menstruation. The gained data are summarized and compared in the conclusion. The analysis of the data obtained by means of two questionnaires shows a growing tendency in the number of correct answers. After the second submission, the rate of correct answrs grew from 50,5 % up to 77,6 %. The analysis proved that the awareness of this topic is almost similar throughout the classes involved. There were no significant differences among the students from the 6th and the 9th grade. There were 13 correct answers on average in the 6th grade. This number increasead up to 20...
Klíčová slova:
menstruační cyklus; ovulační cyklus; znalost; awareness; menstrual cycle; ovulatory cycle