Název:
Systém hudebního vzdělávání v Čechách a ve Švýcarsku
Překlad názvu:
The music education system in Bohemia and Switzerland
Autoři:
Peková, Zuzana ; ERICSSON, Mikael (vedoucí práce) ; STRAŠIL, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Ve své diplomové práci Systém hudebního vzdělávání v Čechách a ve Švýcarsku se pokouším nastínit celkový obraz vývoje hudebního školství v těchto zemích od jeho počátků, po dobu, kdy zaznamenalo největší a nejdůležitější změny, až po současnost, kde popisuji nynější stav a strukturu uměleckého vzdělávání. K volbě tohoto tématu mě bezesporu vedl můj nedávný pobyt ve Švýcarsku. V rámci programu Swiss mobility program mi bylo umožněno studium hudby na vysoké škole ve městě Luzern, kde jsem strávila celý akademický rok a i díky tomu jsem měla také příležitost seznámit se s místním školským systémem. V návaznosti na tuto mou osobní zkušenost jsem se rozhodla vyhledat a sepsat informace, jež by mohly případným čtenářům poskytnout možnost srovnat jim známé školské uspořádání v Čechách s tak charakteristickým a v Evropě poněkud výjimečným systémem školství, jakým je ten švýcarský. V České republice má umělecké vzdělávání bezpochyby velmi silnou tradici a i dnes se stále těší velké oblibě. V části týkající se vývoje hudebního školství u nás jsem se tedy zaměřila zejména na období boje o zavedení a podobu předmětu hudební výchovy, který v minulém století vedli profesoři hudby a jiné významné osobnosti tehdejší české hudební scény. Naopak v části pojednávající o školských poměrech ve Švýcarsku bylo mým záměrem přiblížit celkový ráz tamějšího školství, navzdory tomu, že se jeho podoba v rámci jednotlivých kantonů často výrazně liší. Vzhledem k těmto četným odlišnostem a zároveň také omezenému rozsahu této práce jsem se tedy soustředila na popis nejvýznamnějších rozdílů výuky hudby v hlavních švýcarských kantonech. Při mém rozhodnutí o výběru tohoto tématu mě zaujala skutečnost, že u nás existuje jen mizivé množství publikací o švýcarském školství, a pokud existují, tak obsahují informace pouze do doby osmdesátých let minulého století. To mne také utvrdilo v přesvědčení, že by má práce mohla být v tomto směru pro všechny případné zájemce o studium hudby ve Švýcarsku a obecně i českou hudební veřejnost opravdovým přínosem.In my diploma thesis The Music Education System in Bohemia and Switzerland, I try to delineate the general picture of the development of music education in these countries from its beginnings, for the time when it has gone through the greatest and most important changes, up to the present, where I describe the current state and structure of musical education. Undoubtedly, the main impulse which has driven me to choose this topic has been my recent stay in Switzerland. Thanks to the Swiss Mobility program, I was given the opportunity to study music at a university in Luzern, where I spent the entire academic year, so I had enough time to learn about the local school system. As a result of my personal experience, I decided to find and write information that could provide readers an opportunity to compare our familiar system of schooling in Bohemia with such a specific and unique system of education as the one they have in Switzerland. Musical education in Czech republic has a very strong tradition and still enjoys a great deal of popularity in the present day . In the part concerning the development of musical education in our country, I focused especially on the period of struggle for the introduction and the form of the subject of music in curricula, which has been led in the past century by professors of music and other important personalities of the then Czech music scene. In contrast, in the part dealing with education in Switzerland, my intention was to introduce the overall form of the education system of the country, despite the fact that its scheme often differs greatly within the cantons. Due to these numerous differences and also the limited scope of this work, I have focused on describing the most significant dissimilarities in teaching music in the main Swiss cantons. In making my decision to choose this topic I was captivated by the fact that there are only a small number of publications on Swiss education in our country and, if they exist, they include information only up to the 1980s. This has confirmed my belief that my work could be of real benefit to all potential students of music in Switzerland and to the Czech music public in general.
Klíčová slova:
hudební výchova; hudební školy; vzdělávací systém; Česko; Československo; Švýcarsko
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/10366