Název:
Nároky na funkci hudební režie v digitálním vícestopém nahrávacím procesu
Překlad názvu:
REQUIREMENTS OF RECORDING DIRECTION IN THE DIGITAL MULTICHANNEL RECORDING PROCESS
Autoři:
Stejskalová, Sylva ; TICHÝ, Vladimír (vedoucí práce) ; ŠTILEC, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Hudební režie se stala v průběhu 20. století plnohodnotnou uměleckou
profesí. Vyvinula se souběžně s nahrávací technologií od prvních náznaků u
fonografu až po nepostradatelnou součást digitálního vícestopého nahrávacího
procesu. Její příběh naplnil životy mnoha významných osobností, zejména
skladatelů, dirigentů či muzikologů. Jejich umělecký kredit odpovídá náročnosti, která
vyplývá z podstaty zvukového snímku – zrcadla hudební kompozice a její jedinečné
interpretace. Zájem o zkoumání podstaty hudební režie vyplynul z nejasných názorů
na funkci hudební a zvukové režie, protože jejich vzájemná hranice není
jednoznačná.
Při poslechu nahrávky si bohužel neuvědomujeme, jaký vliv měla při jejím
vzniku hudební režie. Je ale možné porovnat dnešní znalosti stavu profese
s pamětmi významných osobností uměleckého světa i nahrávacího průmyslu.
Historické prameny a literatura jsou s historickými nahrávkami dobrým zdrojem
informací.
Nezpochybnitelnou úlohu hudební režie při nahrávacím procesu lze doložit
zmapováním všech činností hudebního režiséra a jejich podrobnou klasifikací.
Zařazení hudební režie je vnitřně silně provázáno s postupy nahrávacího procesu a
typy nahrávání, které nutně tuto specifickou funkci vyžadují. Jedná se o odpovědnost
za správnost hudebního provedení při vnímání paralelních dějů s vysokým nárokem
na soustředění. Zastřešujícím rysem hudební režie je psychologie komunikace
s interpretem a členy nahrávacího týmu. Nejen u velké produkce komplikovaných
projektů je hudební režie součástí nahrávacího procesu. Zaznamenávaná hudba
potřebuje být kontrolována a posuzována z hlediska kvality zvuku i hudebního
obsahu interpretace, které nahrávka uchovává v neměnné podobě. Hudební režie je
latentně přítomna ve všech nahrávacích projektech, i když ji vykonává zástupná
osoba.Recording direction became during 20-century full-fledgede artistic profession.
It has developed next to the recording technology from the first hints alongside the
phonofraph up to indespensable part of the digital multichannel recording process. Its
story has filled the lives of many significant personalities, especially composers,
conductors, musicologists. Theirs artificial credit corresponds the difficulty, ensuing
the principle of the sound record – mirror of the musical composition and its unique
interpretation. The interest to research the spirit of recording direction has emerged
from vagues opinions about function of the recording direciton and the sound
engineer. Where are theirs mutual boundaries.
The listening of a record doesn’t show the influence of the recording direction
during its creation. It is possible to co mpare to day knowledge of recording direction
posture with the memoirs important personalities artificial world and recording
industy. Historical sources and literature are next to the historial recordings only
sources of information.
The mapping of all the activities of the recording direction and detailed
classification rice a division, innternally strongly linked with phases of recording
process and types of recordings. They are parallel actions with high pretention of
concentration. Umbrella – feature of recording direction is psychology of the
communication with the interpreters and the members of recording crew. The
recording direction is a part of the recording proces even out of big procuctions of
complicated projects. Recorded music needs the supervision and to be assessed
from the point of view of the sound quality and musical content of the interpretation,
which are stored in the record unchangeable. Recording direction is latently present
in every recording project, albeit done by some other vicarious person.
Klíčová slova:
Hudební režie; interpretaceRecording direction; interpretation; nahrávací proces; recorded sound; recording process; zvuk nahrávky
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/10159