Original title:
Veřejné knihovny v České republice a neslyšící: aktuální stav a doporučení pro rozvoj služeb
Translated title:
Public libraries in the Czech Republic and the deaf users: current situation and recommendations for service development
Authors:
Cvrčková, Alžběta ; Landová, Hana (advisor) ; Nekolová, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je nahlédnout na problematiku sluchového postižení v knihovnách ze strany samotných neslyšících, zjistit jejich motivace, potřeby a případné problémy, se kterými se při využívání knihoven setkávají. Práce je rozdělena na čtyři části. V první kapitole teoretické části jsou neslyšící představeni jako kulturní a jazyková menšina. V druhé kapitole je rozebírána problematika čtení a percepce textu u neslyšících. V poslední kapitole jsou prezentovány služby neslyšícím ve veřejných knihovnách v Česku i v zahraničí a jejich vzájemné srovnání. V praktické části jsou analyzovány rozhovory s neslyšícími na téma návštěvy veřejných knihoven a z nich jsou vytvořena doporučení pro knihovny.The main goal of this thesis is to recieve information about deaf users in libraries from their own point of view. Their motivation, needs and potential problems they face when using library services. This thesis is divided into four parts. In the first chapther of theoretical part are the deaf introduced as cultural and linguistic minority. The second chapter is focused on problems and struggle with reading and perception of text which the deaf face. In the last chapter are presented and compared the services for the deaf in the Czech republic and foreign countries. In the practial part of this thesis are analyzied interwies with the deaf on the topic of visiting public libraries. From its outcomes are developed reccomendations fo further development of library services.
Keywords:
public libraries|library services|the deaf|hearing impairment|hadicap friendly; veřejné knihovny|knihovnické služby|neslyšící|sluchové postižení|handicap friendly
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103139