Název:
Žákovské portfolio
Překlad názvu:
Pupil's portfolio
Autoři:
Hrubanová, Alžběta ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Žákovské portfolio má teoreticko-výzkumný charakter. Teoretická část popisuje žákovské portfolio v širším kontextu a zabývá se analýzou a pojetím portfolia na prvním stupni základní školy. Zaměřuje se na význam portfolia pro žáka i učitele. Uvádí funkce portfolia. Poskytuje různé výhody a nevýhody žákovského portfolia. Nabízí fáze, jak pracovat s žákovským portfoliem. V teoretické části je také uvedena vazba mezi portfoliem a učitelem - žákem - rodičem. V souvislosti s žákovským portfoliem se práce věnuje hodnocení a učení. Objasňuje individualizaci v hodnocení žákovského portfolia. Dále práce označuje žákovské portfolio jako nástroj sebehodnocení a uvádí, jak vést žáky k sebehodnocení. Diplomová práce zkoumá možnosti a meze různých druhů a pojetí žákovského portfolia na 1. stupni ZŠ. Výzkumná část popisuje a analyzuje konkrétní pojetí reprezentačního portfolia v 5. ročníku ZŠ u paní učitelky V. Závěr výzkumné části posuzuje životaschopnost žákovského portfolia a hlavní přínosy práce s ním při učení a hodnocení žáků na konci 1. stupně ZŠ. Výzkumná práce dále popisuje význam práce paní učitelky V. s učitelským portfoliem pro kvalitu práce žáků na žákovském portfoliu. Klíčová slova Funkce portfolia, hodnocení, individualizace, pojetí portfolia, sebehodnocení.The thesis entitled Pupil's Portfolio is divided into a theoretical and research sections. The theoretical section describes the pupil's portfolio in a wider context and deals with the analysis and concept of portfolio at primary school. It focuses on the importance of the portfolio for both pupils and teachers. It presents the goals of portfolio. It provides various advantages and disadvantages of the pupil's portfolio. It proposes phases of how to work with the pupil's portfolio. In the theoretical section, the link between the portfolio and the teacher - student - parent is also stated. In the context of the pupil's portfolio, the work is devoted to assessment and learning. Furthermore, the work identifies the pupil's portfolio as a tool of self-assessment and shows how to guide pupils to self-assessment. The thesis examines the possibilities and limits of different types and concepts of pupil's portfolio at primary school. The research section describes and analyzes a specific concept of a representative portfolio in the 5th year of primary school by a teacher V. The conclusion of the research section assesses the viability of the pupil's portfolio and the main benefits of working with it in learning and evaluating pupils at the end of the primary school. The research work also describes the...
Klíčová slova:
funkce portfolia; hodnocení; individualizace; pojetí portfolia; sebehodnocení; concept of portfolio; evaluation; individualization; self-assessment; the goals of portfolio