Název:
Gulliver na hřbetě velryby: Mediální obraz tvorby Pavla Juráčka v 60. a 70. letech a po roce 1989
Překlad názvu:
"Gulliver on the Back of a Whale." Media Image of Pavel Juráček's work in 60s and 70s and after 1989
Autoři:
Kokta, Josef ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Novotný, David Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje mediálnímu obrazu tvorby scenáristy a režiséra Pavla Juráčka v dobových československých a českých tištěných médiích. Juráček byl jednou z klíčových osobností tzv. československé nové filmové vlny, jehož kariéra byla zastaven nástupem tzv. normalizace nastolené po invazi Československa vojsky Varšavské smlouvy po srpnu 1968. Proto je první zkoumané období zasazeno do 60. let a počátku 70. let, kdy procházel tvůrčím zráním, vrcholem a nakonec i nuceným odchodem z filmového průmyslu. Hlavní část práce je věnována mediální reflexi filmů: Auta bez domova (1959), Hlídač dynamitu (1960), Černobílá Sylva (1961), Ikarie XB 1 (1963), Postava k podpírání (1963), Bláznova kronika (1964), Nikdo se nebude smát (1965), Každý mladý muž (1965), Konec srpna v hotelu Ozon (1966), Kinoautomat (1967) a Případ pro začínajícího kata (1969). Druhé zkoumané období je zasazeno do období po Juráčkově smrti a proměně mediálního obrazu především s vydáváním jeho literární pozůstalosti, především deníkové tvorby.The goal of the master thesis deals with the media image of work of a screenwriter and director Pavel Juráček in the Czechoslovak and Czech press in 1960-1970 and after 1989. Juráček was one of the most outstanding filmmakers of so-called Czechoslovak New Wave, whose career was stopped because of The Warsaw Pack Invasion in Czechoslovakia and following restoration of firm rule of a communist party. That's the reason why a first research period is set to 60s and early 70's when Juráček was going through his main artist evolution. The part of the thesis is focused on his films: The Cars without Homes (1959), The Dynamite Watcher (1960), Black-and-White Sylva (1961), Ikarie XB 1 (1963), Joseph Kilian (1963), A Jester's Tale (1964), Nobody Gets the Last Laugh (1965), Every Young Man (1965), The End of August at the Ozone Hotel (1966), Kino-Automat - Man and His house (1967) and Case for the New Hangman (1969). The second shorter part of the thesis is focused on the transformation of the media image of Juráček's work after his death in 1989 mainly because of publishing of his literary heritage, most importantly his diaries.
Klíčová slova:
60. léta; film; mediální obraz; Pavel Juráček; umění; československá kinematografie; československá nová vlna; československý tisk; 60s; Art; Czechoslovak Cinematography; Czechoslovak New Wave; Czechoslovak Press; Film; Media Image; Pavel Juráček